وزیران دفاع آمریکا و روسیه در مورد مسائل مربوط به امنیت بین‌المللی گفتگو کردند

اروپایی‌ها خواستار تحقیق سازمان ملل در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین شدند
لوید آستین و سرگئی سویگو، وزیران دفاع آمریکا و روسیە
لوید آستین و سرگئی سویگو، وزیران دفاع آمریکا و روسیە

اربیل(کوردستان ۲۴)- در حالی که با مطرح‌شدن استفاده‌ی روسیه از پهپادهای انتحاری ساخت ایران در جنگ با اوکراین بحران شرق و غرب در شمال شرق اروپا وارد مرحله‌ی جدیدی شده است، وزیران دفاع روسیه و آمریکا در تماسی تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند.

مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران تاکنون ارسال پهپادهای انتحاری و موشک‌های بالستیک به روسیه را تکذیب کرده‌اند.

درخواست سه قدرت اروپایی از سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد
سازمان ملل متحد

 

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز جمعه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۱، در نامه‌ای مشترک از سازمان ملل متحد خواستند به اتهام استفاده‌ی روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین رسیدگی کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از نامه‌ی مشترک این سه کشور گزارش کرده است که بریتانیا، فرانسه و آلمان از درخواست روز دوشنبه کی‌یف برای تحقیق در مورداستفاده‌ی روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین حمایت کردند.

اوکراین اعلام کرده است که روسیه بارها از پهپادهای ایرانی «شاهد-۱۳۶» برای حمله به شهرها و زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور استفاده کرده است، اتهامی که توسط تهران تکذیب شد.

این سه قدرت اروپایی در نامه خود از سازمان ملل خواسته‌اند به این موضوع رسیدگی کند که آیا فروش پهپادهای ایرانی به روسیه و استفاده از آن‌ها در جنگ اوکراین به‌منزله‌ی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توسط تهران است یا نه.

ادعای روزنامه‌ی اسرائیلی

جروزالم پست به نقل از   سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل (کان)  گزارش کرد که در حمله‌ی نیروهای اوکراینی چندین ایرانی در منطقه اشغالی این کشور کشته شده‌اند.

بە گزارش این روزنامه‌ی اسرائیلی، یک مقام رسمی اوکراین روز جمعه در گفتگو با «کان» ادعا کرد که دستکم ۱۰ نیروی ایرانی که برای آموزش نیروهای روسیه در مناطق اشغالی این کشور حضور داشتند در حمله‌ی هفته گذشته نیروهای اوکراینی کشته شده‌اند.

این اخبار در حالی منتشر شده است که تهران می‌گوید هیچ‌گونه تسلیحاتی چه موشک و یا پهپاد در اختیار ارتش روسیه قرار نداده است.

گفتگوی مستقیم وزیران خارجه‌ی آمریکا و روسیە

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع این کشور با «لوید آستین» همتای آمریکایی خود درباره‌ی مسائل مربوط به امنیت بین‌المللی ازجمله تحولات اوکراین تلفنی گفتگو کرد.

وزارت خارجه‌ی روسیە ضمن خودداری از پرداختن به جزئیات این گفتگو نوشته است که در تماس تلفنی شویگو و آستین، موضوعات مرتبط با امنیت بین‌المللی ازجمله وضعیت اوکراین موردبحث و بررسی قرار گرفت.

وزارت دفاع آمریکا نیز ضمن تأیید این خبر اعلام کرد: لوید آستین با همتای روس خود تلفنی گفتگو کرد و حفظ کانال‌های ارتباطی بین واشنگتن - مسکو را برای بررسی تحولات جنگ اوکراین ضروری دانست. آستین همچنین بر تعهد آمریکا به حمایت از اوکراین برای مقابله با جنگ روسیه تأکید کرد.

.

 

اخطار وزارت خارجه‌ی ایران به اتباع این کشور در اوکراین

به گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران وزارت خارجه‌ی این کشور با صدور اطلاعیه‌ای به شهروندان خود توصیه کرده است که به اوکراین سفر نکنند.

در توصیه‌ی مسافرتی اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه تأکید شده است: با توجه به تشدید درگیری‌های نظامی و افزایش ناامنی در اوکراین، به کلیه‌ی اتباع ایرانی مؤکداً توصیه می‌شود از سفر به این کشور خودداری فرمایند.

همچنین در این اطلاعیه به کلیه‌ی اتباع ایرانی مقیم اوکراین توصیه‌شده است جهت حفظ جان و امنیت خود خاک این کشور را ترک نمایند.

/ا.م