سازمان اطلاعات انگلستان استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران را تائید کرد

ایران تکذیب کرد
هزینه هر پهپاد ایرانی برای روسیه ٢٠ تا ٣٠ هزار دلار برآورد شده است
هزینه هر پهپاد ایرانی برای روسیه ٢٠ تا ٣٠ هزار دلار برآورد شده است

اربیل (کوردستان٢٤) – سازمان اطلاعات انگلستان، استفاده روسیه از پهپادهای نظامی ساخت ایران در جنگ اوکراین را تائید کرده و وزارت امور خارجه ایران، ضمن رد آن تاکیده کرده است کشورهایی که ایران را متهم می‌کنند، خود مستقیما در جنگ شرکت دارند.

وزارت امور خارجه انگلستان، با انتشار یک پیام توییتری از قول سازمان اطلاعات آن کشور اعلام کرده که روسیه در جنگ اوکراین از پهپاد (شاهد ١٣٦) ساخت ایران، بهره گرفته است.

همچنین خاطرنشان کرده که روسیه از پهپادهای ایرانی به عنوان جاگزین سلاح‌های دقیق و دوربرد خود بهره می‌گیرد که تعداد آنها رو به کاهش و پایان یافتن است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ضمن رد این اظهارات، اعلام کرده کشورهایی که ایران را به دادن سلاح به روسیه متهم می‌کنند، خود معادل میلیاردها دلار سلاح و مهمات به یکی از طرف‌های جنگ داده و به طور مستقیم در جنگ مشارکت دارند. وی همچنین اتهامات را بی‌اساس خوانده است.

سازمان اطلاعات انگلستان، درباره پهپادهای ساخت ایران گفته است که سرعت آنها کم و صدایشان بلند است و به همین دلیل ردیابی آنها از سوی سیستم‌های دفاع هوایی، دشوار است.

این درحالی‌ست که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اظهار داشته که ٨٥% درصد پهپادها پیش از آنکه هدف را بزنند، سرنگون شده‌اند.

دولت اوکراین می‌گوید که طی چند روز گذشته دست‌کم ٣٣٠ پهپاد ایرانی به سوی اوکراین روانه شده‌اند.

هزینه ساخت هر موشک دوربرد یک میلیون دلار برآورد شده است، در حالیکه هزینه هر پهپاد ایرانی برای روسیه ٢٠ تا ٣٠ هزار دلار اعلام شده که در صورت سرنگونی شمار زیادی از آنها نیز در مقایسه با موشک‌های دوربرد، زیان چندانی به روسیه نخواهد رسید.

 

ب.ن