ابراهیم رئیسی: به حملات چهارشنبه واکنش شدید خواهیم داشت

دومین حمله مرگبار در سال جاری علیه اماکن مقدس شیعیان در ایران است
در حمله به زیارتگاه شاه‌ چراغ  دست‌کم ١٩ نفر کشته‌ شد‌‌ه‌اند
در حمله به زیارتگاه شاه‌ چراغ دست‌کم ١٩ نفر کشته‌ شد‌‌ه‌اند

اربیل (کوردستان٢٤) – رئیس‌ جمهور ایران، عاملان حمله به زیارتگاه شیراز را تهدید به "واکنش شدید" کرد.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور ایران، درباره حمله مسلحانه روز چهارشنبه ٢٦ اکتبر به زیارتگاه شاه چراغ شیراز که سازمان تروریستی داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته و به گفته رسانه‌های ایران دست‌کم ١٩ کشته بر جای گذاشته است، تهدید به انتقام کرد و گفت "واکنش شدید" خواهند داشت.

رئیس جمهور ایران در بیانیه‌ای که دفتر وی منتشر کرده، تاکید نموده؛ "دشمنان ایران تلاش می‌کنند از طریق خشونت و ترور در صفوف متحد ملت انشقاق ایجاد کنند".

زیارتگاه شاه چراغ، مقبره احمد، برادر امام رضا - هشتمین امام شیعیان - است و مقدس‌ترین مکان در جنوب ایران به شمار می‌رود.

سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای اعلام کرد:" این گونه اقدامات که مکان‌های مذهبی را هدف قرار می‌دهند، شنیع هستند".

حمله روز چهارشنبه در حالی انجام شد که دولت ایران پس از مرگ ژینا امینی، دختر ٢٢ ساله کورد در جریان بازداشت وی از سوی گشت ارشاد به اتهام "بد حجابی"، با اعتراضات گسترده خیابانی مواجه شده است و در جریان ناآرامی‌ها ده‌ها معترض و شماری از نیروهای انتظامی کشته شده‌ و صدها نفر دیگر دستگیر شده‌اند.

این دومین حمله مرگبار در سال جاری علیه اماکن مقدس شیعیان در ایران است.

در ماه آوریل، یک مرد ٢١ ساله ازبکی‌الاصل، دو روحانی شیعه را با چاقو در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد، مجروح کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، ضارب به یکی از قربانیان ٢٠ ضربه چاقو زده است. مقامات ایرانی ضارب را به عنوان یک افراطگرای سنی معرفی کرده و در ماه ژوئن به اعدام محکوم و به دار آویخته شد.

چند روز پس از آن حمله، دو روحانی سنی نیز در خارج از حوزه علمیه شهر گنبد کاووس در شمال ایران، به ضرب گلوله کشته شدند. رسانه‌های دولتی در آن زمان گزارش دادند که سه مظنون سنی در رابطه با آن حمله در اواخر آوریل دستگیر شده‌اند، اما "هیچ ارتباطی با گروه‌های تروریستی" ندارند.

در فوریه ٢٠١٩ هم نیروهای سپاه پاسدران در استان سیستان بلوچستان مورد حمله انتحاری قرار گرفتند و دست‌کم ٢٧ نفر از آنان کشته شدند. مسئولیت این حمله را جیش‌العدل، گروه شبه‌نظامی سنی بر عهده گرفت.

در سال ٢٠١٨ نیز در حمله‌ای در اهواز، در جنوب غربی ایران، که داعش مسئولیت آن را پذیرفت، ٢٤ نفر کشته شدند.

اولین عملیات داعش در ایران در سال ٢٠١٧ انجام شد و در آن افراد مسلح و بمبگذاران انتحاری به ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران و مقبره روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی حمله کردند که ١٧ کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشت.

ب.ن