قطب‌الدین صادقی به اظهارات وزیر ارشاد واکنش نشان داد

"قدمی برای آشتی برداشته نمی‌شود"
قطب الدین صادقی، کارگردان معروف کورد
قطب الدین صادقی، کارگردان معروف کورد

اربیل (کوردستان٢٤) – کارگردان معروف کورد، خطاب به وزیر ارشاد و فرهنگ ایران، می‌گوید که "با دستور و فرمان نمی‌شود عادی‌‌سازی کرد".

دکتر قطب‌الدین صادقی، کارگردان معروف کورد، به اظهارات اخیر وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی ایران، واکنش نشان داده و تاکید کرده است:" شرایط عادی نیست و با دستور و فرمان نمی‌شود عادی‌‌سازی کرد".

واکنش این کارگردان تئاتر به سخنان وزیر ارشاد در رسانه‌های فارسی زبان، انعکاس گسترده‌ای داشته است.

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد ایران، روز سه‌شنبه ٢٢ آذر از هنرمندان حوزه موسیقی خواهش کرده بود که فعالیت‌های هنری خود را دوباره آغاز کنند.

او تاکید کرده بود:" هیچ محدودیتی برای آغآز فعالیت‌های هنری نیست، همانطور که ارکستر ملی هفته گذشته در تالار وحدت اجرا داشت؛ از عموم هنرمندان اهالی موسیقی خواهش می‌کنم فعالیت‌هایشان را آغاز کنند".

اسماعیلی همچنین خاطرنشان کرد:" هیچ مانعی برای برگزاری کنسرت‌ها نیست، کما اینکه در حال حاضر سینماها و تئاترها، تقریبا در همه تماشاخانه‌های مهم فعال هستند، برای حوزه موسیقی نیز محدودیتی وجود ندارد، انشاءالله بتوانیم به زودی شاهد رونق آن باشیم".

درخواست وزیر ارشاد از هنرمندان در حالی مطرح شد که اعتراضات ایران، وارد سومین ماه خود شده است و شماری از هنرمندان معروف آن کشور از معترضان حمایت کرده و خواستار توقف "برخورخشونت آمیز" با آنها شده‌اند.

همچنین سر دادن شعارهای ضد حکومتی در جریان کنسرت‌ها و اجراهای نمایشی، لغو بسیاری از آنها را به دنبال داشته است.

از طرفی دیگر دو خوانند رپ ایرانی به نام‌های توماج صالحی و یاسین صیدی بازداشت و به "محاربه" متهم شده‌اند.

قطب الدین صادقی، متولد شهر سنندج شرق کوردستان است و دکترای تئاتر را از دانشگاه سوربن فرانسه کسب کرده است
قطب الدین صادقی، متولد شهر سنندج شرق کوردستان است و دکترای تئاتر را از دانشگاه سوربن فرانسه کسب کرده است

قطب‌الدین صادقی، اظهارات وزیر ارشاد را تلاش برای عادی‌سازی اوضاع توصیف کرده و پرسیده است:" چرا قبلا از این شرایط صحبت نکرده‌اند؟".

صادقی تاکید کرده است:" شرایط عادی نیست و با دستور و فرمان نمی‌شود عادی‌‌سازی کرد".

او همچنین فضای اجتماعی را به شدت بحرانی و منقلب توصیف کرده و از یک "شکاف بزرگ اجتماعی" سخن به میان آورده است، به طوریکه "اقلیتی در جامعه اکثریتی را انکار می‌کند و علاوه بر آن جانشان را هم می‌گیرند".

کارگردان کورد با انتقاد از اینکه قدمی برای آشتی برداشته نمی‌شود و تلاش می‌شود که مسئله را با خشونت حل کرد، نوشته است:" خشونت این روزها منتقل می‌شود و باعث می‌شود که آدم به فعالیت فکری و روشنفکرانه مثل دیدن تئاتر یا تولید تئاتر فکر نکند".

آقای صادقی از بیکاری و بی‌مخاطبی تئاتری‌های و تئاتر سخن به میان آورده و گفته است:" ما تئاتری‌ها به خاک سیاه نشسته‌ایم... چه کسی این ضرر مادی و معنوی را برای ما جبران خواهد کرد؟".

کارگردان با سابقه تئاتر، در مصاحبه با روزنامه صدای آزادی کرمانشاه که امروز پنجشنبه منتشر شده است، از وضعیت "تاسف‌بار" هنر انتقاد کرده و گفته است:" متاسفانه‌ دورانی به‌ نام پسا انقلاب (post revolution) شروع شده‌ که آرمان‌ها در آن فراموش شده‌اند و‌ هنر، فرهنگ و اقتصاد به‌ دست گروهی پولدار افتاده‌ است که‌ محافظه‌ کارند و علاقه‌ای به‌ مسائل جدی، انتقادی، اجتماعی و سیاسی نشان نمی‌دهند و تنها برای تفریح و سرگرمی وارد تئاتر می‌شوند و برایش هزینه‌ می‌کنند".

صادقی، تنها راه مقابله با وضعیت توصیف شده را در این دانسته که‌ نهادهای قدرتمند فرهنگی، با تمام نیرو به‌ کارهای جدی که‌ به‌ مشکلات و مسائل جامعه‌ می‌پردازند، میدان دهند.

ب.ن