هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون اعلام نتیجه‌ی گفتگوها ایران را ترک کرد

بایدن: فعلاً اعلام نمی‌کنیم برجام مرده است
سفر بدون نتیجه‌ی هیئت آژانس انرژی اتمی به ایران
سفر بدون نتیجه‌ی هیئت آژانس انرژی اتمی به ایران

اربیل(کوردستان ۲۴)- هیئتی که به نمایندگی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به ایران سفر کرده بود، پس از انجام  گفتگو و رایزنی‌ها بدون اعلام  هیچ نتیجه‌ای، روز دوشنبه تهران را ترک کرد.

این سفر در حالی انجام شد که ادامه همکاری دو طرف پیش‌تر در پی صدور قطعنامه شورای حکام علیه تهران و لغو سفر برنامه‌ریزی شده کارشناسان آژانس از سوی مقامات ایرانی قبل از صدور این قطعنامه عملاً تا حدی به بن‌بست خورده بود.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه با انعکاس گزارشی از ایسنا، خبرگزاری دانشجویی ایران در خصوص سفر هیئتی به ریاست ماسیمو آپارو، معاون پادمانی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، آورده است که اعضای این هیئت روز دوشنبه بدون آنکه مشخص شود در مأموریت خود برای برداشتن بن‌بست موجود در همکاری دو طرف موفق بوده‌اند یا خیر، تهران را ترک کردند.

انتظار ایران از سفر هیئت آژانس به ایران

کمال خرازی، رئیس شورای راهبری روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران که از سوی رهبر به این سمت منصوب شده، روز دوشنبه طی سخنانی در یک همایش با عنوان «مجمع گفت‌وگوی تهران» گفت که کشورش آماده بازگشت به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دیگر طرف‌ها نیز به تعهدات خود بازگردند، گفت که تنها مسائل پادمانی پیش از توافق بر سر احیای برجام باقی است که امیدوار است با سفر هیئت آژانس به تهران رفع شود.

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوی اسلامی
کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوی اسلامی

تروئیکای اروپا: ایران همچنان خواسته‌هایی فراتر از برنامه جامع اقدام مشترک مطرح می‌کند

بریتانیا، فرانسه و آلمان دوشنبه‌شب در بیانیه‌ای از ادامه نقض تعهدات جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام ابراز نگرانی کردند و گفتند که ایران سه‌سال و نیم است که به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای همزمان با کاهش شفافیت ادامه می‌دهد. آنها این اقدامات و کمک پهپادی جمهوری اسلامی به روسیه در جنگ اوکراین را محکوم کردند. اما هیچ اشاره‌ای به پایان مذاکره با تهران یا مرگ برجام نکردند.

در این بیانیه که به دنبال نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ صادر شد آمده است که ایران برای اقداماتی که ریسک اشاعه هسته‌ای به همراه دارد، هیچ توجیه صلح‌آمیزی ندارد و برنامه‌های هسته‌ای تهران هیچ‌گاه به اندازه‌ی امروز پیشرفته نبوده است.

به گفته‌ی بریتانیا، فرانسه و آلمان، ایران در ماه نوامبر افزایش ظرفیت غنی‌سازی در تاسیسات فردو و نطنز را اعلام کرد که فراتر از محدودیت‌های برجام است. این روند، دانش غیرقابل بازگشتی را برای ایران فراهم می‌کند و زمان برای جمع‌آوری مواد لازم برای تولید چند سلاح هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

در ادامه‌ی  این بیانیه به غنی‌سازی ۶۰ درصدی و افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده اشاره شده است و آمده است که ایران همچنان خواسته‌هایی فراتر از برنامه جامع اقدام مشترک مطرح می‌کند.

بریتانیا، آلمان و فرانسه در مورد سفر هیئت آژانس بین‌المللی اتمی به ایران بیانیه‌ی مشترک صادر کردند
بریتانیا، آلمان و فرانسه در مورد سفر هیئت آژانس بین‌المللی اتمی به ایران بیانیه‌ی مشترک صادر کردند

ارسال سلاح جنگی به اوکراین و رابطه‌ی آن با برجام

در بخش دیگری از بیانیه روز دوشنبه بریتانیا، فرانسه و آلمان به فعالیت‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی اشاره شده است که مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که برجام ضمیمه آن است.

این بیانیه اشاعه تسلیحاتی جمهوری اسلامی را تهدیدی واقعی برای منطقه و جامعه به بین‌المللی خوانده است و فعالیت‌های جمهوری اسلامی در این زمینه محکوم شده است.

ارسال پهپاد برای روسیه از دیگر مواردی است که در این بیانیه به آن اشاره شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه با استفاده از پهپادهای ایرانی به مواضع غیرنظامیان در اوکراین حمله می‌کند.

اشارەی ضمنی رئیس‌جمهور آمریکا بە مرگ برجام

جو بایدن در گفت‌وگویی با چند ایرانی آمریکایی می‌گوید «به دلایل فراوان» نمی‌تواند «مرگ» توافق برجام را اعلام کند

ویدئویی که روز سه‌شنبه، ۲۹ آذرماه، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، می‌گوید توافق اتمی با ایران «مُرده»، اما دولت وی فعلاً نمی‌تواند یا نمی‌خواهد این خبر را اعلام کند.

 در این ویدئو، زنی ایرانی -آمریکایی از بایدن می‌خواهد اعلام کند که توافق هسته‌ای غرب با ایران، موسوم به برجام، «مُرده» است.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به وی به‌صراحت تأیید می‌کند که برجام ««مُرده»، اما او به «چندین دلیل» نمی‌تواند این موضوع را اعلام کند.

جو بایدن: به چندین دلیل نمی‌توانم مرگ برجام را اعلام کنم
جو بایدن: به چندین دلیل نمی‌توانم مرگ برجام را اعلام کنم

 

عضو کومسیون برنامه‌وبودجه‌ی مجلس ایران: "اغتشاشات ادامه‌ی مذاکرات برجامی را متوقف کرد"

جعفر قادری عضو کمسیون برنامه‌وبودجه‌ی مجلس شورای اسلامی،  در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه ٢٩ آذرماه از پایگاه خبری ایرنا منتشر شد، گفت: دشمن با فضای فریب‌دهنده بر این تصور است که می‌تواند با این اغتشاشات مشکلات جدی برای کشور ایجاد کند، اما مردم هوشیار و افراد معترض نباید فرصتی به اغتشاشگران دهند که آنها کشور را با مشکل مواجهه کنند. مسئولان باید تلاش کنند تا بستر مناسبی برای اعتراض‌ها فراهم کنند تا اغتشاشگران خود را پشت سر معترضان پنهان نکنند و نتوانند به اقتصاد کشور آسیب بزنند.

وی گفت: " اغتشاشات عملاً موجب شد که ادامه مذاکرات برجام با مشکل مواجهه شود، اگر اغتشاشات نبود مذاکرات برجام ادامه پیدا می‌کرد و دولت می‌توانست برای توسعه روابط اقتصادی خود با دیگر کشورها گام‌های بلندتری بردارد."

/ا. م