زیباری: دولت اقلیم به رعایت استانداردهای بین‌المللی آزادی بیان پایبند است

"در اقلیم کوردستان از هر ۷۷۸ شهروند یک نفر روزنامه‌نگار است"
دیندار زیباری، هماهنگ کننده امور بین‌الملل اقلیم کوردستان
دیندار زیباری، هماهنگ کننده امور بین‌الملل اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – هماهنگ کننده امور بین‌الملل اقلیم کوردستان، بر پایبندی دولت اقلیم به رعایت قوانین بین‌المللی حقوق بشر به ویژه آزادی بیان و مطبوعات تاکید کرد.

دیندار زیباری، هماهنگ کننده امور بین‌الملل اقلیم کوردستان، با اشاره به گزارش سالانه مرکز دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران – مترو، در بیانیه‌ای اعلام کرده است که آزادی‌های رسانه‌ای در اقلیم کوردستان محترم شمرده می‌شوند و برای ترویج آزادی‌ها تلاش می‌شود.

در بیانیه آمده است:" ٨ هزار روزنامه‌نگار در اتحادیه روزنامه‌نگاران کوردستان عضویت دارند و دست‌کم هزار روزنامه‌نگار بی آنکه عضو اتحادیه باشند، فعالیت می‌کنند".

همچنین تاکید شده:" در طول ٢٠ سال گذشته، هزار و ٢٦٢ رسانه مجوز گرفته‌اند که عبارتند از ٥٠ وب سایت، ١٣٨ ایستگاه رادیویی، ٩٥٨ روزنامه و مجله، ٣١ کانال ماهواره‌ای و ٨٥ ایستگاه پخش محلی، با در نظر گرفتن این رقم، از هر ۷۷۸ شهروند اقلیم کوردستان، یک نفر روزنامه‌نگار است".

درباره بازداشت روزنامه‌نگاران نیز خاطرنشان کرده:"نهادهای مجری قانون، موظف به اجرای دستورات قضایی هستند و بازداشت‌ها با دستورات قضایی انجام می‌شوند و هیچ گونه بازداشت غیرقانونی در اقلیم کوردستان ثبت نشده است".

و نیز یادآور شده که در اقلیم کوردستان دادگاه‌ها مستقل هستند و احکام آنها مطابق با قوانین قابل اجرا، صادر می‌شوند و لازم است که قانون مطبوعات به طور کامل اجرا شود.

هماهنگ کننده امور بین‌الملل اقلیم کوردستان بر پایبندی دولت اقلیم به رعایت قوانین بین‌المللی حقوق بشر به ویژه آزادی بیان و مطبوعات تاکید کرده و یادآور شده است که در طرح فراگیر حقوق بشر اقلیم کوردستان، حق آزادی بیان و آزادی کار رسانه، تثبیت شده است و در آینده‌ای نزدیک در تمامی نهادها اجرایی می‌شود.

مرکز دفاع از حقوق روزنامه نگاران – مترو، در گزارش سالانه خود، انتقاداتی را از وضعیت کار رسانه در اقلیم کوردستان مطرح کرده است.

ب.ن