وال استریت ژورنال: ایران و عربستان توافق کرده‌اند تا از دخالت در امور داخلی یکدیگر خودداری کنند

پس از توافق ایران و عربستان آینده‌ی حوثی‌ها مبهم است
توافق ایران و عربستان با حضور"علی شمخانی" دبیر شورای امنیت ایران، "وانگ یی" وزیر امور خارجه‌ی چین و  "مساعد بن محمد العبیان" رئیس شورای امنیت عربستان امضاء شد
توافق ایران و عربستان با حضور"علی شمخانی" دبیر شورای امنیت ایران، "وانگ یی" وزیر امور خارجه‌ی چین و "مساعد بن محمد العبیان" رئیس شورای امنیت عربستان امضاء شد

اربیل (کوردستان ۲۴)- روزنامه‌ی وال استریت ژورنال در پی انتشار خبر ازسرگیری روابط عربستان و ایران به این موضوع پرداخته و آن را توافق سه‌جانبه میان ایران، عربستان و چین نامیده  و از نقش تازه‌ی پکن به عنوان یک بازیگر مهم در خاورمیانه خبر داده است.

وزیر خارجه‌ی عربستان هم می‌گوید برقراری روابط دیپلماتیک، خواست دو کشور برای حل اختلافات از طریق ارتباط و گفتگو است و نباید به معنای رفع تمام اختلافات بین دو کشور تعبیر شود.

عصبانیت ایران از چین و اعضای شورای همکاری خلیج فروکش کرد

به نوشته‌ی وال استریت ژورنال، مذاکرات برای آشتی تهران و ریاض پس از آن صورت گرفت که در پی دیدار دسامبر گذشته‌ی شی جینگ‌پینگ، رهبر چین از عربستان و گفت‌وگو با سران شورای همکاری خلیج‌فارس، اعضای این شورا از ابتکار عمل او برای برگزاری نشست مشترک با ایران در پکن در سال ۲۰۲۳ استقبال کردند.

وال استریت ژورنال در ادامه افزوده است که به‌رغم واکنش ایران به بیانیه‌ی مشترک چین و اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس که از مواضع همسایگان جنوبی ایران حمایت می‌کرد، تهران از ابتکار عمل پکن حمایت کرده است.

وال استریت ژورنال نوشت مقام‌های سعودی امیدوارند که چین بتواند از روابط اقتصادی خود بر ایران برای تأثیرگذاری بر رفتار منطقه‌ای این کشور استفاده کند.

رئیس جمهور چین در میان استقبال گرم سعودی‌ها
رئیس جمهور چین در میان استقبال گرم سعودی‌ها

 

معامله بر سر حوثی‌های یمن و تلویزیون فارسی‌زبان ایران اینترنشنال

این روزنامه بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور را گام اول در عادی‌سازی روابط دو کشور توصف کرده و نوشته است که بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در یک فرصت دوماهه را نباید به معنی کاهش فوری اختلاف‌های عمیق تهران و ریاض تلقی کرد.

به نوشته‌ی روزنامه‌ی وال استریت ژورنال، ایران و عربستان در توافقی که جمعه‌ی گذشته پشت درهای بسته امضا کردند، توافق کرده‌اند تا از دخالت در امور داخلی یکدیگر خودداری کنند.

بر این اساس، ایران پذیرفته است تا از حملات شبه نظامیان حوثی در یمن علیه عربستان سعودی حمایت نکند، عربستان هم پذیرفته است از لحن انتقادی شبکه‌ی تلویزیونی ایران اینترنشنال از جمهوری اسلامی بکاهد.

شبه‌نظامیان حوثی یمن تاکنون از حمایت ایران برخودار بوده‌اند
شبه‌نظامیان حوثی یمن تاکنون از حمایت ایران برخودار بودند

 

تردید عربستان در مورد آینده‌ی این توافق

وزیر امور خارجه‌ی عربستان می‌گوید توافق با تهران برای برقراری روابط دیپلماتیک، خواست دو کشور برای حل اختلافات از طریق ارتباط و گفتگو است و نباید به معنای رفع تمام اختلافات بین دو کشور تعبیر شود.

فیصل بن فرحان در مصاحبه با شماره روز یکشنبه ۲۱ اسفند روزنامه‌ی "شرق‌الاوسط الاوسط" تأکید کرد که بر مبنای توافق، در انتظار دیدار با همتای خود حسین امیرعبداللهیان است. وی گفت: باید در دو ماه آینده روابط دیپلماتیک برقرار شود و این طبیعی است که باهم دیدار داشته باشیم.

وزیر خارجه‌ی عربستان در این مصاحبه نگرانی خود از برنامه هسته‌ای ایران را ابراز کرد و اظهار داشت: از ایران می‌خواهیم که به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد و همکاری‌اش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را افزایش دهد.

فیصل بن فرحان در عین حال تأکید کرد که عربستان به همکاری با متحدان و دوستان خود ادامه خواهد داد تا از حصول چنین امری اطمینان پیدا کند.

علی شمخانی و فیصل بن فرحان، وزرای خارجه‌ی ایران و عربستان
علی شمخانی و فیصل بن فرحان، وزرای خارجه‌ی ایران و عربستان

 

یک کشور کمونیست دو کشور مسلمان را آشتی داده است

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی، نویسنده و از کارشناسان اصلاح‌طلب ایرانی در پاسخ به سؤالی در مورد قابل‌اعتماد نبودن طرف ایرانی در برقراری دوباره‌ی روابط با عربستان می‌گوید: " در قدیم در بازار، یک سنتی بود که وقتی یک نفر به شما چک می‌داد، یک تاجر یا شخصیت معتبر بازار آن را امضا می‌کرد. پشت چک توافق یمن را چینی‌ها امضا کردند و به‌هیچ‌وجه ایران اقدامی نخواهد کرد که به‌اصطلاح توافق را به هم بزند، چون عرض کردم، ایران امیدوار است چینی‌ها بیایند و سرمایه‌گذاری عظیمی در راه‌سازی، جاده، راه‌آهن مخابرات و حتی در زمینه‌ی نظامی انجام دهند، بنابراین غربی‌ها و سعودی‌ها هم می‌دانند که ایران در این زمینه جدی است و پای توافق خواهد ایستاد.

اتفاقاً همین میانجیگری چینی‌ها دستمایه‌ی طنز کاربران در شبکه‌های اجتماعی شده است، این که دو کشور مسلمان را یک کشور کمونیست آشتی داده است."

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران پیش از امضای  توافق با عربستان بە چین سفر کرده بود
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران پیش از امضای توافق با عربستان بە چین سفر کرده بود

 

آینده‌ی ادامه‌ی اعتراضات در ایران

با این توافق به نظر می‌رسد از فشارهای جهانی بر جمهوری اسلامی کاسته می‌شود، این موضوع چه تأثیری بر اعتراضات سراسری و جنبش «زن، زندگی، آزادی» دارد؟

خواسته‌های مردم و اعتراضات سراسری بیش از آن‌که تابعی باشد از این که ما و غرب کجا می‌رویم و غربی‌ها چقدر پای دموکراسی خواهی در ایران می‌ایستند، به حرکت‌های مردم ایران از یک سو و برخورد نظام با آن‌ها از سوی دیگر ارتباط پیدا می‌کند. اگر نظام بخواهد سیاست‌های تا قبل از شهریور ۱۴۰۱ را ادامه دهد، ایران به یک انفجار می‌رسد، اما اگر بخش‌هایی از حاکمیت که یک مقدار معتدل‌تر و واقع‌بین‌تر هستند تغییر ایجاد کنند، می‌توان امیدوار بود یک مقداری وضعیت بهتر شود.

تصویری از مراسم چله‌ی ژینا امینی
تصویری از مراسم چله‌ی ژینا امینی در شهر سقز

 

/ا.م