در پی دیدار وزیران خارجه‌ی آذربایجان و اسرائیل تنش میان ایران و آذربایجان در حال افزایش است

آذربایجان ایران را به دست داشتن در ترور یکی از نمایندگان پارلمان این کشور متهم کرده است

اربیل (کوردستان ۲۴)– سخنگوی وزارت خارجه‌ی آذربایجان می‌گوید تحقیقات و نتایج اولیه بازجویی‌ها حاکی از «دست داشتن» جمهوری اسلامی در ترور  اخیر نماینده‌ی مجلس آذربایجان است.

آیخان حاجی‌زاده، روز جمعه ۱۱ فروردین، بدون اشاره به جزئیات تحقیقات درباره‌ی ترور فاضل مصطفی، نماینده‌ی منتقد جمهوری اسلامی در پارلمان این کشور، در ادامه گفت اخیراً تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه آذربایجان «افزایش» یافته است.

حاجی‌زاده گفت کە انجام رزمایش‌های نظامی ایران در مرزهای با آذربایجان، پرواز اخیر یک جنگنده ایرانی در نقطه‌ی صفر مرزی، تهدیدات لفظی مقامات ارشد ایران و سپاه پاسداران علیه آذربایجان، حمله‌ی تروریستی اخیر به سفارت باکو در تهران و نهایتاً ترور یک نماینده‌ی مجلس آذربایجان نشان می‌دهد که ایران، «تهدیدات» علیه این همسایه‌ی شمالی خود را افزایش داده است.

روابط ایران و جمهوری آذربایجان طی ماه‌های گذشته، به‌ویژه پس از حمله‌ی مسلحانه به سفارت این کشور در تهران، به‌شدت متشنج شده است و آذربایجان سفارتخانه‌ی خود در ایران را تعطیل کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه‌ی اسرائیل مبنی بر توافق این کشور با جمهوری آذربایجان در مورد «تشکیل یک جبهه‌ی متحد علیه ایران» آن  را «سند دیگری از نیات شوم رژیم صهیونیستی جهت تبدیل خاک جمهوری آذربایجان به عرصه‌ی تهدید علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دانست و آن را قویاً محکوم کرد».

الی کوهن، وزیر خارجه‌ی اسرائیل، در دیدار با جیحون بایراموف همتای آذربایجانی خود گفته بود دو کشور با «تهدیدهای یک‌سان روبرو هستند» و «درک دو کشور از تهدیدات ایران نیز مشترک است».

کنعانی اظهارات کوهن را «تأیید ضمنی جهت‌گیری ضدایرانی همکاری‌های اسرائیل و آذربایجان خواند و خواستار توضیح مقامات دولت باکو در این رابطه شد».

ناصر کنعانی، همچنان در توئیتی نوشت: «از دولت آذربایجان خواستیم در مورد سخنان وزیر خارجه‌ی رژیم صهیونیستی مبنی بر توافق با آذربایجان برای "تشکیل جبهه متحد علیه ایران" توضیح دهد».

سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران در ادامه نوشته است که «سخنگوی وزارت خارجه‌ی آذربایجان طفره رفت و سراغ اتهام زنی‌های جدید علیه ایران رفت.»