یک هیات ایرانی راهی عربستان می‌شود

"تا زمینه بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در عربستان را هموار کنند"
وزارت امور خارجه ایران
وزارت امور خارجه ایران

اربیل (کوردستان٢٤) – به گفته وزارت خارجه ایران، پیش از بازگشایی نمایندگی‌های ایران در عربستان، دو هیات جداگانه آن کشور، به ریاض و جده خواهند رفت.

وزارت امور خارجه ایران، امروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیات ایرانی تا روز جمعه به عربستان سعودی سفر خواهد کرد، تا زمینه بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در پی اقدام مشابه ریاض را هموار کند.

بیانیه یک روز پس از ورود هیات سعودی به تهران منتشر شده که قصد دارند در سفر دیپلماتیک خود و پس از دیدار تاریخی وزیران خارجه دو کشور در چین، زمینه بازگشایی نمایندگی‌های عربستان در تهران را فراهم کنند.

علیرضا عنایتی، معاون وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی آن کشور اظهار داشت:" انتظار داریم تا روز جمعه هیاتی از وزارت امور خارجه به عربستان سعودی سفر کند".

پیش از بازگشایی سفارت و کنسولگری ایران در عربستان، دو هیات جداگانه به ریاض و جده خواهند رفت.

عربستان سعودی در ژانویه ٢٠١٦ پس از حمله به سفارت آن کشور در تهران و کنسولگری‌اش در شهر مشهد که توسط معترضان به اعدام شیخ نمر النمر روحانی شیعه در ریاض انجام شد، روابط خود را با ایران قطع کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و شاهزاده فیصل بن فرحان، همتای سعودی وی، روز پنجشنبه ٦ آوریل پس از توافق تهران و ریاض برای احیای روابط دیپلماتیک، در پایتخت چین دیدار کردند.

در بیانیه‌ مشترک دو کشور آمده است؛ وزرا متعهد شده‌اند که امنیت و ثبات را به منطقه پرتنش باز گردانند.

ایران با اکثریت شیعه و عربستان سنی، دو طرف رقیب در منطقه‌ای پر از تنش و درگیری هستند.

ریاض، رهبری یک ائتلاف نظامی را بر عهده دارد که از دولت به رسمیت شناخته شده یمن حمایت می‌کند، اما تهران از شورشیان حوثی حمایت می‌کند که در مقابل دولت ایستاده و پایتخت و مناطق وسیعی از شمال یمن را در کنترل دارند.

این دو قدرت خاورمیانه، پیش از دستیابی به توافق در پکن، چندین دور گفت‌وگو در عراق و عمان برگزار کرده‌اند.

ب.ن