کشورهای عرب خواستار پایان حضور شبه‌نظامیان و مداخلات خارجی در سوریه شدند

وزرای خارجه‌ی کشورهای شورای همکاری خلیج، مصر، اردن و عراق، راه‌های بازگشت سوریه به اتحادیه‌ی عرب را بررسی کردند
تلاش کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای بازگشت سوریە به اتحادیه‌ی عرب
تلاش کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای بازگشت سوریە به اتحادیه‌ی عرب

اربیل (کوردستان ۲۴)- وزارت خارجه‌ی عربستان صبح  روز، شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ در پایان نشست مشورتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر، اردن و عراق بیانیه‌ای درباره‌ی سوریه صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری «واس» عربستان، در این بیانیه آمده است: راه‌حل سیاسی تنها راه‌حل بحران سوریه است و وجود نقش رهبری عربی در تلاش‌هایی با هدف پایان بحران و ایجاد سازوکارهای لازم برای این نقش و نیز افزایش مشورت بین کشورهای عربی به طوری که تضمین‌کننده موفقیت این تلاش‌ها باشد، اهمیت دارد.

در این بیانیه آمده است: وزیران بر اهمیت حل بحران انسانی و ایجاد فضایی مناسب جهت دسترسی تمام مناطق سوریه به کمک‌ها و بازگشت امن آوارگان به وطنشان و ایجاد تدابیر بیشتر توافق کردند، به طوری که این توافق به ثبات در اوضاع در کل خاک سوریه کمک کند.

وزیران عرب بر اهمیت مبارزه با انواع تروریسم و تشکیلات تروریستی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر تأکید کرده و ایجاد سازمان‌های دولتی برای حفظ حاکمیت سوریه در خاکش به‌منظور پایان دادن به شبه‌نظامیان مسلح و مداخلات خارجی در امور داخلی سوریه را مهم دانستند و همچنین تأکید کردند، راه‌حل سیاسی تنها راه‌حل برای بحران سوریه بوده و نقش رهبری عربی در تلاش‌ها با هدف پایان بحران و ایجاد سازوکارهایی برای این نقش و افزایش مشورت‌ها بین کشورهای عربی به‌منظور این تلاش‌ها ضروری است.

در این بیانیه تأکید شد، این نشست در چارچوب توجه عربستان به خدمت به مسائل عربی و تقویت منافع کشورها و ملت‌های آنها و در راستای مشورت و تلاش برای هماهنگی مواضع و ایجاد تلاشی منسجم در خصوص مسائل مشترک برگزار می‌شود.

/ا.م