طرف‌های یمنی روز جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ اولین گروه اسیران را مبادله کردند

تعدادی از این اسیران به مجازات مرگ محکوم شده‌اند

اربیل (کوردستان ۲۴)- کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که روند مبادله‌ی بیش از ۸۰۰ نفر از اسرای جنگ یمن از روز جمعه ۲۵ فروردین آغاز شده است.

نهادهای وابسته به سازمان ملل تعداد اسرا و زندانیان مربوط به جنگ هشت ساله‌ی در یمن را چندین هزار نفر تخمین می‌زنند.

اولین گروه از اسرای حوثی روز جمعه با یک هواپیما از عدن، مرکز دولت موردحمایت عربستان سعودی به صنعا، پایتخت منطقه تحت کنترل حوثی‌ها منتقل شده و مورد استقبال مقامات و خانواده‌ها قرار گرفتند.

فابریسو کاربونی، مدیر بخش خاورمیانه‌ی کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای گفت: «آرزوی عمیق ما این است که این توافق زمینه را برای مبادله‌ی تعداد بیشتری از اسرا در آینده نزدیک فراهم کند.»

بر اساس این توافق قرار است حوثی‌ها حداقل ۱۸۰ اسیر ازجمله سربازان سعودی و سودانی را که در یمن می‌جنگیدند و چهار خبرنگار یمنی را آزاد کنند که به گفته نهادهای حقوق بشری در دادگاه‌های ناعادلانه به مجازات مرگ محکوم شده‌اند.

حوثی‌ها همچنین قرار است چند مقام و فرمانده ارشد دولت یمن ازجمله ژنرال محمد الصبیحی که هنگام شروع پیشروی حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ وزیر دفاع یمن بود و همین‌طور ناصر منصور هادی، برادر عبد ربه منصور هادی، رییس جمهوری فعلی یمن را آزاد کنند.

در مقابل، دولت یمن و عربستان سعودی نیز قرار است بیش از ۷۰۰ نفر از اسرای حوثی را رها کنند.

مبادله اسرا چند روز پس از سفر اخیر سفیر عربستان سعودی در یمن به صنعا صورت می‌گیرد که بخشی از ملاقات و گفت‌وگوهای دو طرف با میانجی‌گری دولت عمان است.

توافق ماه گذشته بین ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک به پیشرفت گفت‌وگوها برای کمک به آتش‌بس دائمی و احتمال برقراری صلح در یمن کمک کرده است.

/ا.م