نیو عرب: واشنگتن حاضر به پذیرش کابینه السودانی نیست

"به دلیل حضور جناح‌های وابسته به ایران در کابینه"
اعضای کابینه دولت کنونی عراق به ریاست محمد شیاع السودانی، نخست وزیر
اعضای کابینه دولت کنونی عراق به ریاست محمد شیاع السودانی، نخست وزیر

اربیل (کوردستان٢٤) – یک گزارش رسانه‌ای با بررسی اوضاع امنیتی عراق در دولت السودانی، تاکید کرده است که واشنگتن به دلیل حضور جناح‌های وابسته به ایران در کابینه کنونی دولت عراق، حاضر به پذیرش آن نیست.

نشریه نیو عرب قطری، مستقر در لندن، در گزارشی به بررسی "آغاز دوره آرامش" در عراق پرداخت است و با اشاره به اینکه شبه‌نظامیان افراطگرای عراق در مدت شش ماه گذشته از حمله به نیروهای آمریکایی در این کشور خودداری کرده‌اند، نوشته است که "دوره آرامش" با انتخاب محمد شیاع السودانی، نخست وزیر کنونی عراق در ماه اکتبر، آغاز شده است.

در گزارش آمده است؛ قبل از آنکه السودانی کابینه خود را تشکیل دهد، پایگاه‌های ایالات متحده در عراق، از سوی "شبه‌نظامیان وابسته به ایران" مورد حملات مکرر پهپادی و راکتی قرار می‌گرفتند، همچنین تاکید شده که بیشتر گروه‌های شبه‌نظامی در چارچوب هماهنگی شیعه، نماینده دارند. ائتلافی سیاسی که از احزاب شیعه تشکیل شده و اکنون در دولت السودانی نمایندگی دارند و واحدهای مسلح حشد شعبی را نیز دربر گرفته است.

گزارش به نقل از کاظم الفرطوسی، سخنگوی گروه شبه‌نظامی کتائب سیدالشهدا آورده است:" گروه‌های مقاومت به السودانی مهلت داده‌اند تا امور کابینه خود را به ویژه در بخش‌های اقتصاد و خدمات عمومی تنظیم کند".

الفرطوسی می‌گوید:" گروه‌های مقاومت منتظرند که السودانی از طریق مجلس نمایندگان عراق، تصمیمی الزام‌آور برای بیرون راندن همه نیروهای خارجی، به‌ ویژه آمریکایی از عراق، صادر کند".

این در حالی است که اخیرا السودانی، مخالفت خود را هم با نیروهای آمریکایی و هم با گروه‌های شبه‌نظامی کشورش، ابراز کرده است.

نشست شورای وزیران دولت عراق
نشست شورای وزیران دولت عراق

پیش از این بسیاری از شبه‌نظامیان برای تحویل دادن سلاح‌های خود به دولت ابراز تمایل کرده‌اند، اما تنها در صورت خروج نیروهای آمریکایی از کشور.

سخنگوی کتائب سیدالشهدا گفته است که مذاکرات در این زمینه بین سودانی و شبه‌نظامیان ادامه دارد و هشدار داده است که اگر السودانی نتواند نیروهای آمریکایی را از راه دیپلماتیک بیرون کند، "آرامش کنونی ادامه نخواهد داشت" و شبه‌نظامیان برای اخراج نیروهای آمریکایی به زور متوسل می‌شوند.

با این حال، گزارش، دلیل اصلی توقف حملات شبه‌نظامیان به سربازان آمریکایی را "این واقعیت" دانسته که آنها بر خلاف گذشته اکنون در دولت عراق قدرت دارند و می‌خواهند از راه چارچوب هماهنگی شیعه به کابینه السودانی کمک کنند تا در اجرای برنامه‌های خود موفق شود.

و نیز می‌افزاید که چارچوب هماهنگی اکنون زیر نظر واشنگتن، لندن و ریاض است تا مشخص شود که آیا توانایی حفظ ثبات در عراق را دارد یا خیر.

همچنین خاطرنشان کرده است که چارچوب هماهنگی به دنبال جذب حمایت قدرت‌های بین‌المللی از جمله ایالات متحده است و خصومت با آنها را از سر نخواهد گرفت.

بر پایه گزارش؛ واشنگتن به دلیل حضور جناح‌های وابسته به ایران در کابینه السودانی، هنوز حاضر به پذیرش دولت او نیست.

انتظار می‌رود که السودانی در ماه میلادی جاری در کابینه خود تغییراتی ایجاد کند. با اینحال، هنوز مشخص نیست که آیا او وزرا را طبق خواسته مقامات آمریکایی جایگزین می‌کند یا خیر.

ب.ن