مقام وزارت اوقاف: نیم میلیون آواره مسیحی به اقلیم کوردستان پناه آورد‌ه‌اند

"در اقلیم کوردستان جوامع قومی و مذهبی مختلف با هم در صلح زندگی می‌کنند"
مراسم گشایش کلیسای جدید مسیحیان در شهرک عینکاوه از توابع اربیل، پایتخت اقلیم کوردستان – ژوئن ٢٠٢١
مراسم گشایش کلیسای جدید مسیحیان در شهرک عینکاوه از توابع اربیل، پایتخت اقلیم کوردستان – ژوئن ٢٠٢١

اربیل (کوردستان٢٤) – یک مقام وزارت اوقاف اقلیم کوردستان، می‌گوید که اقلیم از نیم میلیون آواره مسیحی میزبانی کرده است.

خالد آلبرت، مسئول امور مسیحیان در وزارت اوقاف اقلیم کوردستان، امروز سه‌شنبه با شرکت در برنامه ویژه شبکه تلویزیونی کوردستان٢٤ که به مناسبت روز جهانی همزیستی مسالمت آمیز پخش شد، با تاکید بر اینکه در اقلیم کوردستان جوامع قومی و مذهبی مختلف با هم در صلح زندگی می‌کنند، اظهار داشت که اقلیم سال‌هاست، از صدها آواره جنگ فرقه‌ای در عراق، میزبانی می‌کند.

وی افزود؛ پس از آزادی عراق در سال ٢٠٠٣ و آغاز کشمکش‌ها بین شیعه و سنی در جنوب و مرکز عراق، پانصد هزار مسیحی به اقلیم کوردستان پناه آورده‌اند که بخشی از آنها هنوز ساکن اقلیم هستند و بخشی دیگر به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

همچنین یادآور شد که پس از یورش داعش به موصل و مناطق مختلف جنوب و مرکز عراق در سال ٢٠١٤، ١٣٠ هزار مسیحی آن مناطق، به استان‌های مختلف اقلیم پناه آورده‌اند و "اقلیم آنها را با آغوش باز پذیرفته است".

خالد آلبرت، تصریح کرد:" با اینکه بخشی از مسیحیان به مناطق خود بازگشته‌اند، اما هنوز شمار زیادی از آنان به استقرار ثبات و امنیت در زادگاه خود، اعتماد ندارند و بیش از ٣٠ هزار خانواده مسیحی ترجیح داده‌اند که در اقلیم کوردستان بمانند".

به غیر از آواره و پناهندگان جنگ فرقه‌ای در عراق، اقلیم کوردستان جوامع مذهبی و قومی مختلف از جمله سنی، شیعه، مسیحی، کاکه‌ای، ایزدی، مندائی، زرتشتی، یهودی، شبک، آشوری، ترکمن، عرب، ارمنی و غیره را در خود جای داده است و در کنار هم زندگی می‌کنند.

پرزیدنت مسعود بارزانی به طور مستمر بر تعمیق فرهنگ همزیستی در بین جوامع اقلیم کوردستان، تاکید کرده‌اند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در سفر خود به اقلیم کوردستان در مارس ٢٠٢١، در دیدار با پرزیدنت بارزانی، از ایشان به خاطر حمایت و حفاظت از جوامع مختلف مذهبی و قومی در اقلیم، قدردانی کرد.

ب.ن