پارلمان عراق روز پنج‌شنبه‌ی آینده لوایح سه ساله‌ی بودجه‌ی عمومی را به رأی خواهد گذاشت

اقلیم کوردستان با ایجاد تغییر در بندهای مربوط به حقوق و استحقاقات مردم اقلیم کوردستان مخالف است

اربیل (کوردستان ۲۴)– پارلمان عراق پنج‌شنبه‌ی آینده برای رأی‌گیری در مورد لایحه‌های بودجه سال‌های ۲۰۲۳، ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ تشکیل جلسه می‌دهد.

پارلمان عراق امروز سه‌شنبه دستور جلسه‌ی روز پنجشنبه ١٨ خرداد را اعلام کرد. طبق دستور جلسه؛ این نشست ساعت ۱۳:٠۰ برای رأی گیری در خصوص لایحه‌های بودجه ۲۰۲۳، ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ برگزار می‌شود.

خلیل غازی، یکی از اعضای کمسیون دارایی پارلمان عراق به کوردستان ۲۴ گفت: توافق اولیه بین احزاب سیاسی کوردستان و عراق بر سر تصویب لایحه‌ی بودجه وجود دارد و انتظار می‌رود امروز به توافق نهایی برسند.

به گفته‌ی خلیل غازی، اگر طرف‌های سیاسی امروز به توافق نهایی برسند، در هر دو ماده ۱۳ و ۱۴ که مربوط به استحقاق مالی اقلیم کوردستان و درآمدهای نفتی تغییرات متعددی اعمال می‌شود و سپس لایحه‌ی بودجه به رأی گذاشته می‌شود.

آمانج هرکی، یکی از اعضای فراکسیون پارت دمکرات کوردستان در پارلمان عراق نیز به کوردستان ۲۴ گفت که فردا (چهارشنبه) پیش از تشکیل جلسه‌ی پارلمان، نشستی میان سران فراکسیون‌ها و کمیسیون دارایی برای بررسی این لایحه برگزار می‌شود.

در همین حال، یک منبع آگاه به کوردستان ۲۴ گفت: «هیچ نشستی در پارلمان به‌ویژه جلسه‌ی رأی گیری درباره‌ی لایحه‌ی بودجه بدون توافق احزاب برگزار نمی‌شود.

کمسیون دارایی پارلمان عراق روز پنجشنبه ۲۵ می ۲۰۲۳ تغییراتی را در ماده‌ی ۱۳ و ۱۴ لایحه‌ی بودجه ایجاد کرد که با توافق میان دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال عراق مغایرت داشت.

ایجاد تغییرات در مواد ۱۳ و ۱۴ برخلاف متنی است که دولت عراق به پارلمان ارسال کرده است و هدف از این تغییرات تضعیف، تقسیم و به حاشیه راندن اقلیم کوردستان است.

/ا.م