کمیته تحقیقاتی: علت انفجار در پایگاه کالسو انباشت مهمات بود نه حمله هوایی

"ارتش اسرائیل از اظهار نظر در مورد آن خودداری کرد"
انفجار شبانگاه جمعه در پایگاه کالسو یک کشته و هشت زخمی بر جای گذاشت
انفجار شبانگاه جمعه در پایگاه کالسو یک کشته و هشت زخمی بر جای گذاشت

اربیل (کوردستان٢٤)- یک کمیته تحقیقاتی، امروز سه‌شنبه ٢٣ آوریل، اعلام کرد که انفجار آخر هفته گذشته در یک پایگاه نظامی عراق که نیروهای حشدالشعبی در آن مستقر هستند، به دلیل انفجار انبار مهمات در محل بوده و احتمال حمله هوایی را رد می‌کند.

انفجار شبانگاه جمعه در پایگاه کالسو در استان بابل، یک کشته و هشت زخمی بر جای گذاشت.

مقامات در ابتدا علت آن را "بمباران هوایی" دانستند، اما اکنون احتمال حمله هوایی یا پهپادی را رد کرده‌اند.

کمیته تحقیقاتی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پایگاه "نیروها و انبارهای تسلیحاتی" متعلق به ارتش عراق، وزارت کشور و نیروهای حشدالشعبی را در خود جای داده است.

در بیانیه آمده است:"انفجار یک دهانه بزرگ با شکل نامنظم در محل حادثه ایجاد کرد که برای ذخیره مواد، موشک و مواد منفجره استفاده می‌شد."

کمیته تحقیقاتی که خاک و مواد جمع‌آوری شده در محل را آزمایش کرده است، افزود:"دهانه حفره انفجاری بسیار بزرگ، در اثر انفجار تسلیحات و مواد انفجاری قوی در محل به وجود آمده است."

این آزمایش وجود "سه ماده مورد استفاده در ساخت مواد منفجره و موشک؛ TNT، نیترات آمونیوم و دی بوتیل فتالات" را نشان داده است."

کمیته تحقیقاتی گفت که شدت انفجار و شعاع آن "به هیچ عنوان نمی‌تواند ناشی از اصابت یک یا چند موشک هوابرد باشد."

بازرسان همچنین به گزارش‌های فرماندهی نیروی هوایی عراق اشاره کردند که می‌گوید در زمان حمله هیچ هواپیمای جنگی یا پهپادی، در استان بابل در حال پرواز نبوده است.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا – سنتکام، هرگونه دخالت در این انفجار را رد کرده است.

ارتش اسرائیل نیز در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه، از اظهار نظر در مورد آن خودداری کرد.

حشدالشعبی بخشی از نیروهای امنیتی عراق است که زیر نظر نخست وزیر عمل می‌کنند، اما شامل چندین جناح مسلح می‌شود که برخی از آنها در ماه‌های اخیر ده‌ها حمله را در عراق و سوریه علیه سربازان آمریکایی، انجام داده‌اند.

ای اف پی/ب.ن