عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا: در آمریکا تلاش‌هایی برای تأمین دفاع هوایی برای نیروهای پیشمرگه صورت گرفته است

لازم است عراق بودجه‌ی نیروهای پیشمرگه را تأمین کند

اربیل (کوردستان ۲۴)– پیشمرگان کوردستان در چند سال گذشته به نمایندگی از همه‌ی جهان با تروریسم جنگیدند و در این راستا شهدای زیادی دادند  و فداکاری  کردند و همه‌ی جهانیان شاهد این فداکاری بودند. آمریکا رهبری یک ائتلاف بین‌المللی را برای مبارزه با تروریسم جنگی بر عهده داشت و در همین راستا نیروهای نظامی را در اقلیم کوردستان افزایش داد. یکی از اعضای سابق شورای امنیت ملی آمریکا هم می‌گوید که دولت عراق تمام تلاش خود را برای محدود کردن توانایی‌های نیروهای پیشمرگه به کار گرفته است.

درک هاروویی، عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا به کوردستان 24 گفت که تلاشی در کنگره برای ارائه‌ی کمک‌های بیشتر به نیروهای پیشمرگه و دولت اقلیم کوردستان به‌ویژه در زمینه‌ی مخصوصاً در مورد تهیه‌ی سامانه‌ی دفاع ضد موشکی به نظور مبارزه با تهدیدها علیه اقلیم کوردستان وجود دارد.

هاروی در گفتگو با برنامه‌ی اتاق خبر کوردستان٢٤ گفت: روابط بین پیشمرگه و ارتش عراق در گذشته دشوار بوده است، به‌ویژه اینکه عراق دائماً تلاش کرده است تا توانایی‌های نظامی پیشمرگه ها را محدود کند. درحالی‌که پیشمرگه ها این توانایی را دارند که بتوانند نمایندگی و دفاع از اقلیم کوردستان را داشته باشند. دولت عراق باید از نقش پیشمرگه در دفاع از اقلیم کوردستان و عراق به‌ویژه در مبارزه با داعش تشکر کند.

عضو سابق شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه آمریکا در حال تلاش برای همکاری بهتر با بغداد و اقلیم کوردستان است، تأکید کرد که پیشمرگه باید سهم خود را از بودجه‌ی عمومی عراق داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای فائق آمدن بر مشکلات باید به اقلیم کوردستان اختیارات بیشتری داد و با اشاره به اینکه مسرور بارزانی نخست‌وزیر در دوران نخست‌وزیری خود با مشکلات متعددی مواجه بود، گفت: اگر در داخل اقلیم کوردستان وحدت وجود داشته باشد، به‌ویژه با وحدت در نیروهای پیشمرگه دست اقلیم کوردستان و مسرور بارزانی نخست‌وزیر در بغداد تقویت خواهد شد و کمک‌های ایالات‌متحده و سایر احزاب به اقلیم کوردستان در بهبود اوضاع عراق تأثیرگذار خواهد بود.

وی همچنین تأکید کرد که دولت بایدن در حال حاضر بر چین، آسیا و اروپا تمرکز کرده است و توجه کمتری به خاورمیانه دارد، بنابراین اگر کوردها در اقلیم کوردستان و سایر کشورهای سوریه، ایران و ترکیه مستقل نباشند، باید فرصتی برای زندگی آزادانه و سرافراز‌تر داشته باشند.

/ا.م