امید صباح: هیئت اقلیم کوردستان فردا راهی بغداد می‌شود

"برای مذاکره درباره استحقاقات مالی اقلیم"
امید صباح، دبیر شورای وزیران دولت اقلیم کوردستان
امید صباح، دبیر شورای وزیران دولت اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – دبیر شورای وزیران اعلام کرد که نخست وزیر اقلیم کوردستان و نخست وزیر عراق، به توافق رسیده‌اند که یک هیئت عالی مشترک برای بررسی استحقاقات مالی اقلیم تشکیل شود.

امید صباح، دبیر شورای وزیران دولت اقلیم کوردستان، امروز یکشنبه در یک کنفرانس خبری، اعلام کرد که فردا دوشنبه هفدهم جولای، یک هیئت اقلیم برای مذاکره درباره استحقاقات مالی، به بغداد سفر می‌کند.

وی افزود که مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، موضوع استحقاقات مالی اقلیم کوردستان را بررسی کرده و لازم دانسته‌اند که یک هیئت عالی مشترک در این رابطه تشکیل شود تا دیگر تصمیمات شخصی در مورد آن اتخاذ نشوند.

و نیز اظهار داشت که به دستور نخست وزیر اقلیم، در این راستا یک هیئت ویژه تشکیل شده است.

آقای امید صباح، گفت که نباید مشاوره درباره محتوی قانون بودجه را فقط وظیفه وزارت‌خانه‌ها دانست،"زیرا برخی از مواد و بندهای آن به تصمیم‌گیری سیاسی نیاز دارند و باید تیم مذاکره کننده اقلیم کوردستان، اختیارات داشته باشد".

همچنین تاکید کرد که نخست وزیر عراق نیز مشابه هیئت اقلیم کوردستان، یک هیئت تشکیل داده است و احتمال داد که بخشی از مذاکرات در اقلیم کوردستان برگزار شوند.

و با اشاره به این که درباره امور مالی، نفت و نظارت مالی مذاکره خواهد شد، گفت:" از این پس فقط حقوق کارمندان را از بغداد نمی‌خواهیم و خواهان مجموع استحقاقات مالی اقلیم کوردستان خواهیم بود و در مقابل آن تعهدات اقلیم به بغداد را اجرا می‌کنیم و سهم و استحقاقات نیز بایستی به طور ماهیانه و مبلغ معین پرداخت شوند".

دبیر شورای وزیران یادآور شد که بودجه اقلیم کوردستان از سال ٢٠١٤ قطع شد و از آن زمان، این اولین بار است که سهم اقلیم در بودجه عمومی عراق، معین می‌شود.

 ب.ن