آمریکا: با ایران بجز در مورد تبادل زندانیان به هیچگونه‌ تفاهمی نرسیده‌ایم

آمریکا به ایران اجازه داده است پول‌های بلوکه شده به تأمین غذا و دارو اختصاص دهد
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا

اربیل (کوردستان ۲۴)– ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت أمور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۲۵ مرداد، گفت: با تهران به جز در مورد توافق بر سر تبادل زندانیان به هیچ‌گونه تفاهی دیگری نزدیک نشده‌ایم.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا، در نشست خبری روز چهارشنبه ۲۵ مرداد، در پاسخ به پرسشی درباره‌ی گزارش اخیر فایننشال‌تایمز درباره‌ی توافق نانوشته‌ی میان تهران و واشنگتن مبنی بر تنش‌زدایی و توقف ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین، گفت: این موضوعات از یکدیگر مجزا هستند و همانطور که وزیر أمور خارجه‌ی آمریکا روز گذشته گفت به هیچ توافقی نزدیک نیستیم.

ودانت پاتل تصریح کرد: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که ایران باید برای ایجاد فضایی در جهت پیشبرد دیپلماسی در آینده تلاش کند اما به هیچ نوع توافقی با ایران نزدیک نیستیم».

معاون سخنگوی وزارت أمور خارجه‌ی آمریکا افزود: «متعهد هستیم که هرگز به ایران اجازه‌ی دستیابی به سلاح اتمی ندهیم و دیپلماسی را بهترین راه برای رسیدن به این هدف می‌دانیم».

روزنامه‌ی فایننشال تایمز، روز چهارشنبه ۲۵ مرداد، در گزارشی نوشت: دولت آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم اخیر با ایران در قطر و عمان، از تهران خواسته است تا به عنوان بخشی از تفاهم نانوشته بین دو کشور برای کاهش تنش‌ها، از ارسال پهپاد به روسیه خودداری کند.

معاون سخنگوی وزارت أمور خارجه‌ی آمریکا، در این نشست خبری، بار دیگر تاکید کرد که پول‌های آزاد شده‌ی ایران در پی تبادل زندانیان، تنها برای خرید غذا، دارو و أقلام غیرتحریمی است و واشتگتن بر چگونگی هزینه شدن این پول‌ها نظارت خواهد داشت.