فودا حسین: درباره ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کوردستان گفتگو کردیم

هاکان فیدان از افزایش حجم مبادلات تجاری عراق و ترکیه ابراز خوشحالی کرد
فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق و هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه
فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق و هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه

اربیل (کوردستان٢٤) – وزیر امور خارجه عراق و وزیر امور خارجه ترکیه، درباره ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کوردستان گفتگو کرده‌اند.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق و هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، امروز سه‌شنبه پس از دیداری در بغداد، کنفرانس خبری مشترک برگزار کردند.

آقای فواد حسین، در این کنفرانس خبری اظهار داشت که در دیدار، توسعه روابط بین دو کشور را مورد توجه قرار داده و تاکید کرده‌اند که از طریق گفتگو و مذاکره، مسائل فی‌مابین را حل کنند.

همچنین یادآور شد که ٨٥٠ شرکت ترکیه در عراق وجود دارند که بیشتر آنها در زمینه‌های آبادانی و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند.

وی افزود که موضوع حق‌آبه عراق از منابع آبی مشترک را نیز بررسی کرده‌اند و آقای فیدان برای رفع مشکلات مربوط به آن پیشنهاد کرده‌اند که یک هیئت مشترک دائم، بین دو کشور تشکیل شود.

وزیر امور خارجه عراق، در ادامه گفت که درباره ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کوردستان از طریق بندر جهان ترکیه هم گفتگو کرده‌اند و با اشاره به حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق، تهدیدات امنیتی علیه آن کشور را بررسی نموده و تاکید کرده ‌است که دولت عراق به هیچ جریانی اجازه حمله به کشورهای همسایه از خاک عراق را نخواهد داد.

همچنین اظهار داشت که برخی توافقات و یادداشت تفاهم بین دو کشور را نیز مورد بررسی قرار داده‌اند، تا پیش از سفر آتی رئیس جمهور ترکیه به عراق، زمینه امضای آنها فراهم شود.

آقای فواد حسین با اشاره به اینکه بیش از ٧٠٠ هزار عراقی در ترکیه زندگی می‌کنند، گفت که فراهم کردن تسهیلات برای رفت و آمد شهروندان، سرمایه‌گذاران و کارفرمایان دو کشور، از دیگر موضوع‌های مورد بررسی در این دیدار بوده است و در نظر دارند که در اسرع وقت نشست اقتصادی عراق و ترکیه را برگزار کنند.

وزیر امور خارجه عراق، خاطرنشان کرد که موضوع اسلام ‌هراسی در جهان را نیز مورد توجه قرار داده‌اند و درباره احترام گذاشتن به مقدسات اسلام و تلاش برای جلوگیری از نقض حقوق دینی و بی‌احترامی به مقدسات، گفتگو کرده‌اند.

در این کنفرانس مشترک خبری، هاکان فیدان نیز نشست خود با وزیر امور خارجه عراق را بسیار مطلوب توصیف کرد و گفت که کشورش با دیده اهمیت به حفظ حاکمیت و یکپارچگی عراق می‌نگرد و بر مبنای آن روابط خود را با عراق در راستای استقرار امنیت و توسعه اقتصادی تعریف کرده است.

او طرح توسعه را مود توجه قرار داد و آن را یک طرح بسیار مهم و راهبردی دانست "که عراق را به مرکز مهم مبادلات بازرگانی در منطقه تبدیل می‌کند".

و نیز اظهار داشت که درباره موضوع تروریسم گفتگو کرده‌اند و صراحتا گفت:"حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) یک سازمان تروریستی است و لازم است که به دشمنان مشترک ما اجازه داده نشود، فعالیت‌هایشان ادامه پیدا کند و حاکمیت عراق را تهدید کنند".

هاکان فیدان افزود:" پ.ک.ک کوهستان قندیل، اردوگاه مخمور، شنگال و سلیمانیه را اشغال کرده و تلاش می‌کند که مرزها را تحت کنترل خود درآورد و راه را برای تروریست‌ها در مرزهای بین سوریه و عراق باز کند".

همچنین تاکید کرد که با تمام توان از عراق برای رویارویی با پ.ک.ک حمایت می‌کنند و از عراق می‌خواهند که پ.ک.ک را به عنوان یک سازمان تروریستی بشناسد.

و با ابراز خوشحالی از اینکه حجم مبادلات تجاری بین عراق و ترکیه "بر خلاف انتظار" از مرز ٢٥ میلیارد دلار عبور کرده است، لازم دانست کە تلاش بیشتری برای رفع موانع پیش روی پیشبرد روابط اقتصادی دو جانبه شود.

وزیر امور خارجه ترکیه عصر امروز وارد بغداد پایتخت عراق شد و قرار است به اقلیم کوردستان نیز سفر و با مقامات اقلیم نیز دیدار داشته باشد.

ب.ن