ترکیه عملیات تدریس زبان ترکی در مناطق اشغالی سوریه را آغاز کرده است

ترکیه علاوه نام اماکن و خیابان‌های مناطق اشغال‌شده را به زبان ترکی تغییر داده است

اربیل (کوردستان ۲۴)–  ترکیه عملیاتی  را با هدف گسترش زبان ترکی در مناطق تحت کنترل خود در سوریه آغاز کرده است.

در هفتمین سالگرد عملیات سپر فرات که توسط نیروهای ترکیه در حلب آغاز شد، مؤسسه‌ی فرهنگی یونس عمره‌ی ترکیه عملیات جدیدی را برای آموزش زبان ترکی به ۳۰۰ هزار کودک در منطقه و ادغام آنها با فرهنگ ترکیه آغاز کرده است.

شرف عتیش، رئیس مؤسسه‌ی یونس ایمرا در سخنرانی خود در  مراسم افتتاحیه‌ی  شعبه‌ی این موسسه، گفت: "هدف اصلی ما آموزش زبان ترکی به ۳۰۰ هزار کودک در سراسر منطقه است." وی در ادامه می‌گوید مرکزی که احداث کردهایم پراز کودک و جوان است ما اینجا هستیم تا این منطقه را تحت حمایت رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان زنده نگه‌داریم.

گسترش و گشایش مراکز آموزش زبان ترکی از طریق مؤسسه‌ی فرهنگی یونس ایمرا که ابزار اصلی اشاعه‌ی زبان ترکی در خارج از کشور است و از سوی فعلان در شمال سوریه تأییدشده است که ترکیه تلاش می‌کند به‌طور سامانمند سیاست گسترش ترکیسم را در منطقه اشاعه بدهد.

بهداشت، آموزش، خدمات پستی، برق، آب، تلفن و سایر ملزومات زندگی روزمره توسط مقامات و کارمندان ترکیه مدیریت می‌شود.

علاوه بر این نام اکثر خیابان‌ها و محله‌های این مناطق به ترکی تغییریافته و استفاده از ترکی و لیری به‌ویژه در شهرهای الباب، عفرین، جرابلس، اعزاز، اخترین، مرع، سره و گری سپی اشاعه یافته است.

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گویند سیاست‌های آسمیله کردن ساکنان مناطق کوردستانی سوریه مانند عفرین، سری کانی و یونان تشدید شده و باعث فرار صدها هزار کورد شده است. نمادهای کوردی حذف شده، نام کردی خیابان‌ها، مراکز و محله‌ها تغییر کرده و نام‌های ترکی جایگزین آن شده است. پرچم‌های ترکیه و تصاویر رجب طیب اردوغان بر روی مدارس، بیمارستان‌ها و تمامی مراکز، مؤسسات و میدان‌ها نصب شده است.

منبع: شرق الاوسط