نخست‌وزیر عراق فدرال و معاون رئیس‌جمهور ایران سنگ بَنای اتصال راه‌آهن ایران و عراق را گذاشتند

اظهارات متفاوت مقامات ایرانی و عراقی در مورد پروژه‌ی راه‌آهن شملچه- بصره
گذاشتن سنگ بنای اتصال راه‌آهن عراق و ایران توسط نخست‌وزیر عراق فدرال و معاون اول رئیس جمهوری ایران
گذاشتن سنگ بنای اتصال راه‌آهن عراق و ایران توسط نخست‌وزیر عراق فدرال و معاون اول رئیس جمهوری ایران

اربیل (کوردستان ۲۴)- نخست‌وزیر عراق فدرال و معاون اول رئیس‌جمهور ایران روز شنبه ١١ شهریور ۱۴۰۲، سنگ بَنای پروژه اتصال راه‌آهن شلمچه – بصره را بَنا نهادند.

بر اساس بیانیه‌ی نخست‌وزیری عراق، این مراسم در گذرگاه مرزی بصره- شلمچه و با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور ایران برگزار شد.

در بیانیه‌ی دفتر نخست‌وزیری عراق تأکید شده است که این پروژه برای انتقال مسافران و زائران عتبات مقدسه میان جمهور عراق و جمهوری اسلامی ایران است.

پیش‌ازاین معاون اول رئیس‌جمهور ایران پروژه‌ی راه‌آهن شلمچه – بصره را طرحی راهبردی برای ایران و عراق و تحول در منطقه‌ی غرب آسیا خواند.

روز جمعه دفتر نخست‌وزیری عراق، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از تأکید وزارت حمل‌ونقل عراق و استانداری بصره بر تکمیل مراحل مقرر در قطعنامه‌ی شماره ۲۳۳۳۳ کابینه مربوط به اجرای پروژه راه‌آهن بصره – شلمچه، روز شنبه، اجرای این پروژه حیاتی برای جابجایی مسافران و زائران بین عراق و ایران آغاز می‌شود.

در این بیانیه آمده است: این طرح، یکی از پروژه‌های مهم حمل‌ونقل در منطقه است و کمک مؤثری به انتقال مسافران و زائران از کشورهای آسیای مرکزی به سمت عراق خواهد کرد.

این بیانیه می‌افزاید: این پروژه مقدمه‌ای برای پروژه‌های راهبردی حمل‌ونقل است که عراق و کشورهای همسایه را به هم پیوند می‌دهد. دولت عراق در حال اقدام برای اجرای این پروژه است که سالیان متمادی در چارچوب بررسی و تحقیق راکد مانده بود.

از سوی دیگر عامر عبدالجبار وزیر اسبق حمل‌ونقل عراق و نماینده‌ی کنونی پارلمان این کشور با انتشار توئیتی در مخالفت با اظهارات نخست‌وزیری و تأیید اظهارات طرف ایرانی گفت: "ارتباط راه‌آهن با ایران تنها محدود به جابه‌جایی مسافر نیست و ادعای کذب است."