دبیر کل سازمان ملل متحد در مورد مسابقه‌ی تسلیحات هسته‌ای هشدار داد

«هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‌ای، صرف‌نظر از مکان، زمان یا شرایط، منجر به ایجاد یک فاجعه انسانی با ابعاد عظیم خواهد شد»
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد

اربیل(کوردستان ۲۴)- آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در اظهاراتی در مورد مسابقه‌ی جدید تسلیحاتی هسته‌ای که می‌تواند به «نابودی» جهان بیانجامد، هشدار داد.

دبیر کل سازمان ملل، سه‌شنبه ۴ مهر، در سخنان روز پایانی نشست سالانه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار احیای تحرک در راستای کاهش گسترش تسلیحات هسته‌ای به‌مثابه‌ی مقدمه‌ای برای نابودی کامل این دست از تسلیحات شد.

گوترش گفت: «مسابقه‌ی تسلیحاتی جدید و نگران‌کننده‌ای در چشم‌انداز قرار گرفته که می‌تواند شمار تسلیحات هسته‌ای را برای اولین بار ظرف چند دهه، افزایش دهد.»

او افزود: «هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‌ای، صرف‌نظر از مکان، زمان یا شرایط، منجر به ایجاد یک فاجعه‌ی انسانی با ابعاد عظیم خواهد شد.»

گوترش گفت که «یک بار دیگر تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای در حال ظاهر شدن است. این یک دیوانگی محض است، ما باید این مسیر را تغییر دهیم.»

گوترش هشدار داد که قدرت‌های هسته‌ای درحال‌توسعه زرادخانه‌های خود در راستای افزایش سرعت و دقت این دست از تسلیحات هستند که رصد آنها را دشوارتر سازد.

گوترش در تلاش برای بازگشت به مسیر کاهش گسترش این نوع تسلیحات، از کشورها خواست متعهد شوند که تحت هیچ شرایطی، از تسلیحات اتمی استفاده نکنند.

او همچنین بر احیا و تقویت دو معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و ممنوعیت تسلیحات اتمی تاکید ورزید.

دبیر کل سازمان ملل همچنین خواستار اجرای معاهده‌ی منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای شد که در سال ۱۹۹۶ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد اما به دلیل عدم پیوستن تعدادی از کشورهای بزرگ به آن، هنوز اجرایی نشده است.

گوترش افزود: «جهان مدتی طولانی را زیر شبح تسلیحات هسته‌ای سپری کرده است. بگذارید یک قدم از آستانه‌ی فاجعه، عقب برویم.»