جانشین فرمانده‌ی عملیات مشترک عراق از ایجاد ١٢ پاسگاه مرزی با ایران خبر داد

"موضوع تجاوزات از سوی ایران، ترکیه یا هر کشور دیگر برای حاکمیت عراق غیرقابل‌قبول است"

اربیل( کوردستان۲۴)- جانشین فرمانده‌ی عملیات مشترک عراق از نصب ۱۲ پاسگاه کنترل امنیتی در مرز با ایران در راستای اجرای توافقنامه‌ی امنیتی امضا شده میان دو کشور خبر داد.

قیس المحمداوی، جانشین عملیات مشترک عراق، در خصوص توافقنامه‌ی امنیتی با ایران گفت که کمیته‌ی عالی تشکیل شده به ریاست قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق حدود یک سال است که بر روی ایجاد یک سازوکار برای توافق با ایران از طریق کنترل مرزها کار می‌کنند.

الحمداوی افزود: اجرای این سازوکار آغاز شده و طی دو هفته‌ی گذشته بیش از ۱۰ الی ۱۲ نقطه‌ی مرزی توسط یگان‌های مرزی راه‌اندازی شده و گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی ایران از مرزها با این کشور به سمت داخل خاک عراق منتقل شدند.

المحمداوی گفت که این اقدام در راستای تکمیل توافقنامه‌ی امنیتی میان عراق و ایران است.

جانشین فرمانده‌ی عملیات مشترک عراق تصریح کرد که " موضوع تجاوزها از سوی ایران، ترکیه یا هر کشور دیگر برای حاکمیت عراق غیرقابل‌قبول است."

المحمداوی افزود: قانون اساسی عراق روشن است و هرگز اجازه نمی‌دهد که خاک عراق نقطه‌ای برای حمله به کشورهای همسایه چه ایران چه ترکیه و چه دیگر کشورها باشد؛ درعین‌حال حاکمیت عراق و احترام به آن بسیار مهم است.

در ۱۹ مارس ۲۰۲۳ توافقنامه امنیتی مشترک بین عراق و ایران به ریاست محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق امضا شد که قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق به نمایندگی از عراق و دبیر کل سابق شورای عالی امنیت ملی علی شمخانی امضا کردند. دو ماده‌ی این توافق‌نامه مربوط به خلع سلاح مخالفان ایرانی و همچنین کنترل مرزهای دو کشور است.

کمیته عالی اجرای توافقنامه‌ی امنیتی مشترک عراق و ایران در ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ اعلام کرد که مقر احزاب مخالف ایرانی در نزدیکی مرز ایران تخلیه شده و مرزبانان عراقی در این مناطق مستقر شده‌اند.

یک هیئت عالی‌مرتبه امنیتی عراق به رهبری قاسم الاعرجی و با حضور "ریبَر احمد"، وزیر امور داخلی اقلیم کوردستان، در تاریخ   ٩ مهرماه ۱۴۰۲ (۱ اکتبر ۲۰۲۳) به ایران سفر کرد. بر اساس بیانیه‌ی دفتر قاسم الاعرجی، هدف از این سفر تکمیل اجرای توافقنامه امنیتی عراق و ایران بود.

بیش‌تر:

هیئت عالی‌رتبه‌ی امنیتی عراق به ریاست قاسم اعرجی راهی ایران شد