پاسخ سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران به واکنش‌ها به موضوع بی‌هوش‌شدن یک دختر جوان در ایستگاه متروی تهران

آرمیتا گراوند دانش آموز دختر تهرانی اکنون در بیمارستانی تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد
آرمیتا گراوند
آرمیتا گراوند

اربیل (کوردستان ۲۴)– ناصر کنعانی،‌ سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران ابراز نگرانی آلمان، بریتانیا و آمریکا برای آرمیتا گراوند،‌ را اظهارات مداخله‌جویانه و مغرضانه خواند.

سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران، در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «بهتر است به‌جای اظهارات مداخله‌جویانه، مغرضانه و ابراز نگرانی غیر صادقانه نسبت به زنان و دختران ایرانی، نگران پرسنل بهداشتی و درمانی آمریکا، آلمان و بریتانیا و بیماران باشند و به وضعیت آنها رسیدگی کنید.»

آرمیتا گراوند،‌ دختر نوجوانی است که با دوستانش بدون حجاب سوار یکی از خطوط مترو تهران شد، اما در حالت بیهوشی او را از مترو خارج کردند.

سازمان حقوق بشری کوردستان گزارش کرده است که آرمیتا گراوند از اهالی کرمانشاه و دانش آمروز کلاس یازدهم هنرستان دولتی "عروه‌الوثقی" در منطقه‌ی ۱۱ تهران است.

فعالان حقوق بشر می‌گویند که او در درگیری با پلیس حجاب در داخل مترو دچار آسیب شده است، اما مسئولان جمهوری اسلامی ایران میگویند که او در داخل مترو دچار افت فشار شده و بر زمین خورده است.

آبرام پِیلی فرستاده‌ی ویژه ایران در وزارت خارجه‌ی آمریکا در پی این حادثه در پیامی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «گزارش‌ها از ایران درباره‌ی حمله‌ی پلیس اخلاقی به آرمیتا گراوند ۱۶ ساله مایه‌ی شوک و نگرانی است. ما خبرهای مربوط به وضع سلامتی او را دنبال می‌کنیم. در کنار مردم شجاع ایران ایستاده‌ایم و با دنیا همکاری می‌کنیم تا رژیم برای نقض حقوق بشر پاسخگو شود.»

وزیر خارجه‌ی آلمان هم گفته بود «دوباره دختری جوان در ایران برای جانش می‌جنگد، فقط برای اینکه موهایش در مترو دیده می‌شده، غیرقابل‌تحمل است.»

از سوی دیگر خبرگزاری ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران با انتشار فیلمی از داخل ایستگاه مترو و انتشار اظهارات دختران همراه آرمیتا گزارش کرد که این حادثه ربطی به حجاب‌بانان داخل مترو نداشته و آرمیتا در حال سوارشدن به مترو دچار ضعف شد و سرش به جدول برخورد کرده است.

آرمیتا گراوند اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه‌ی یک بیمارستان نظامی در تهران بستری شده است.