آنتونیو گوترش: تا ٩ مرداد امسال دست‌کم ۴۱۹ نفر از جمله ۱۰ زن در ایران اعدام شده‌اند

" در ایران طی نه ماهه‌ی پس از کشته شدن ژینا (مهسا) امینی، دست‌کم دو هزار و ۱۲۹ معترض کورد بازداشت شده‌اند"‌
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

اربیل (کوردستان ۲۴)– آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز جمعه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۲،  گزارش جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران را به هفتاد و هشتمین جلسه‌ی مجمع عمومی این سازمان ارائه کرد.

این ششمین گزارش تهیه‌شده از سوی جاوید رحمان است که بر اساس قطعنامه ٢٧۵۲ شورای حقوق بشر به مجمع عمومی ارائه شده و به جزئیات الگوها، روند پیشرفت و نگرانی‌های ناشی از وضعیت جاری حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.

این گزارش، بر اساس اطلاعاتی تنظیم شده است که تا تاریخ ٣١ ژوئیه ٢٠٢٣، از دولت جمهوری اسلامی ایران، سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌ای و همچنین در مصاحبه‌های فردی با قربانیان نقض حقوق بشر، خانواده‌ها و وکلای آنها تهیه شده است.

جاوید رحمان در این گزارش، از اینکه همچنان از ورود گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل به ایران ممانعت می‌شود، ابراز تأسف کرده و درخواست خود برای دریافت اجازه‌ی بازدید از این کشور را تکرار می‌کند.

گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در این گزارش بار دیگر از جمهوری اسلامی می‌خواهد معترضان را آزاد کرده و صدور و اجرای احکام اعدام را متوقف کند و از افزایش آمار اعدام‌ها و اجرای مجازات اعدام پس از "محاکمه‌های ناعادلانه و استفاده‌ی سیستمیک از شکنجه برای گرفتن اعترافات اجباری" ابراز نگرانی کرده است.

جاوید رحمان، می‌گوید  طی از ابتدای سال جاری تا ٩ مرداد امسال، دست‌کم ۴۱۹ نفر ازجمله ۱۰ زن در ایران اعدام شده‌اند.

بر این اساس، تعداد اعدام‌شدگان اقلیت‌های قومی به‌ویژه برای جرائم امنیتی یا مربوط به مواد مخدر، همچنان به‌طور نامتناسبی بالا است.

در هفت ماه نخست سال جاری میلادی، حداقل ٨۵ نفر از مردم لوچ اعدام شده‌اند. این آمار نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال پیش افزایش‌یافته است.

کوردستان۲۴ را در تلگرام دنبال کنید

جاوید رحمان در این گزارش با اشاره به اعتراضات سراسری در ایران نوشته است از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ۱۶ سپتامبر ٢٠٢٢، حداقل هفت نفر از معترضان، پس از محکومیت در "دادگاه‌های غیرمنصفانه و مبتنی بر فشار و اعتراف‌های اجباری"، اعدام شده‌اند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل همچنین به‌شدت نگران ادامه‌ی تبعیض علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی و آزار و اعدام زندانیان، به ویژه آنهایی است که به  بلوچ‌ها و کوردیا تعلق دارند. به گفته‌ی وی علاوه بر این، اقلیت‌های عرب و آذری نیز همواره هدف آزار و اذیت قرار گرفته و نوکیشان مسیحی و اقلیت بهائی هم در ایران با افزایش سرکوب و آزار و اذیت روبرو هستند.

بیش‌تر:

نرگس محمدی برنده نوبل صلح شد

پاسخ سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران به واکنش‌ها به موضوع بی‌هوش‌شدن یک دختر جوان در ایستگاه متروی تهران

در این گزارش همچنین به دستگیری، آزار و مجازات روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی، هنرمندان، وکلا و خانواده‌های دادخواه نیز اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش، طی نه ماهه‌ی پس از کشته شدن ژینا (مهسا) امینی، دست‌کم دو هزار و ۱۲۹ معترض کورد بازداشت شده و در چهار ماه منتهی به ۱۱ بهمن نیز حداقل ۹۳ معترض بلوچ دستگیر شده‌اند که ۱۵ تن آنان کودک بودند.

به گفته‌ی جاوید رحمان، زنان و دختران ایرانی در ماه‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای با خشونت و سیاست‌های قهری حکومت مواجه شده‌اند. ازجمله، برای تخلف از حجاب اجباری، مجازات‌هایی ازجمله جزای نقدی، حبس، ممنوع‌الخروجی، مصادره گذرنامه و محرومیت از حقوق شهروندی پیش‌بینی شده و دولت با استفاده از فناوری‌های نظارت و تشخیص چهره و همچنین ارسال پیامک هشدار سعی در کنترل وضعیت دارد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل، در بخش‌های دیگری از گزارش طولانی خود از شکنجه و آزار زندانیان به ویژه خشونت‌های جنسی علیه آنان و همچنین اعمال فشار و تهدید بر دانش‌آموزان و دانشجویان ابراز نگرانی کرده است.