مدیر موسسه‌ی مطالعات فرانسه در امور عراق: اقلیم کوردستان می‌تواند به مرکز ترافیک دیپلماتیک خاورمیانه تبدیل شود

"حمله‌ی حماس به اسرائیل ١١سپتامبر دیگری برای اسرائیلی‌ها بود"
عادل باخوان، میر موسسه‌ی مطالعات فرانسه در امور عراق
عادل باخوان، میر موسسه‌ی مطالعات فرانسه در امور عراق

اربیل (کوردستان ۲۴)- مدیر موسسه‌ی مطالعات فرانسه در امور عراق می‌گوید: آمریکا تمام تلاش خود را می‌کند تا جرقه‌ی جنگ غزه به منطقه سرایت نکند. در این میان اقلیم کوردستان هم می‌تواند در ترافیک دیپلماتیک منطقه نقش داشته باشد.

عادل باخوان، مدیر مرکز تحقیقات فرانسه در امور عراق،  در برنامه‌ی "باسی رۆژ" (موضوع روز) دوشنبه‌شب (١٧ مهرماه ۱۴۰۲) تلویزیون کوردستان۲۴، حمله‌ی حماس به اسرائیل را  تکرار ۱۱ سپتامبر دیگری برای اسرائیلی‌ها توصیف کرد و گفت از سال ۱۹۴۸ این اولین بار است که یک نیرو می‌تواند به عمق خاک اسرائیل وارد شود.

مدیر موسسه‌ی مطالعات فرانسوی در امور عراق گفت: درحالی‌که جهانیان فکر نمی‌کردند اسرائیل تا این حد شکست‌ناپذیر باشد، اما حمله‌ی ۷ اکتبر حماس بزرگ‌ترین شکست برای دولت، ارتش، سازمان‌های اطلاعاتی و نماد اسرائیل بود.

کوردستان ۲۴ در فیس‌بوک

باخوان همچنین گفت که اسرائیل به‌درستی با حماس برخورد نکرده و اگر این کار را می‌کرد، از این فاجعه جلوگیری می‌شد. وی گفت: غروری که اسرائیل به خاطر برخوردار بودن از  سیستم قوی دفاعی داشت و فکر می‌کرد شکست نخواهد خورد، ضمانتی ندارد که برای همیشه از آن برخوردار باشد. آمریکا هم که اسرائیل به آن پشت بسته است در عراق و افغانستان غرورش شکسته شد.

باخوان گفت: اسرائیل و آمریکا در تلاش هستند تا از توسعه‌ی آتش جنگ به لبنان، سوریه و عراق جلوگیری کنند که در صورت موفقیت در این امر، بخش غزه توسط اسرائیل ویران می‌شود و پس از اخراج حماس، اداره‌ی غزه به دوستان اسرائیل سپرده می‌شود و عربستان سعودی و کشورهای خلیج‌فارس این بخش را بازسازی خواهند کرد.

عادل به اخوان همچنین گفت: مسئله‌ی فلسطین و مسئله‌ی کوردها، دو موضوع مهم در خاورمیانه هستند که بدون راه‌حل ریشه‌ای این دو موضوع و به رسمیت شناختن آنها از سوی کشورهای مسلط و نظام منطقه‌ای و بین‌المللی، این منطقه هرگز به ثبات نخواهد رسید.

مدیر موسسه‌ی مطالعات فرانسوی در امور عراق، در مورد اتهاماتی که در رابطه با حمله‌ی حماس به اسرائیل، به ایران وارد می‌شود، گفت: دموکرات‌های آمریکا ازجمله جو بایدن برای کنترل آتش این جنگ تلاش می‌کنند. می‌خواهند این جنگ را کنترل کرده از شعله‌ور شدن آن جلوگیری کنند. آمریکایی‌ها در دوره‌ی زمامداری اوباما در عراق، افغانستان و منطقه به‌طور کامل شکست خورده‌اند. به همین خاطر نمی‌خواهند در این مورد ایرانی‌ها را متهم بکنند که در روند انتخابات آمریکا تأثیرگذار خواهد بود. این در حالی است که بایدن و دمکرات‌های برای ماندن در رأس قدرت آمریکا تلاش می‌کنند.

وی تصریح کرد: وضعیت کوردها در مورد جنگ دو سویه است. یکی اینکه گروه‌های موسوم به جبهه‌ی مقاومت عراق قبل از جنگ معتقد بودند که موشک‌های بالستیک باید به سمت اقلیم کوردستان شلیک شوند، بنابراین ممکن است با گسترش جنگ نیز همین نگرش را اشاعه بدهند. از سوی دیگر اقلیم کوردستان می‌تواند بار دیگر ثابت کند که پایتخت دیپلماتیک منطقه است و می‌تواند به محل تردد و میزبان ائتلاف‌های سیاسی، دیپلماتیک و بین‌المللی تبدیل شود.

بیش‌تر:

جنبش حماس برای گفتگو با اسرائیل در مورد آتش بس اعلام آمادگی کرد

وزیران خارجه‌ی عراق و ایران خواستار برگزاری نشست فوری وزرای سازمان همکاری اسلامی شدند