حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها در یک صدمین سالگرد تأسیس جمهوری ترکیه خواستار مشارکت ملت‌ها در حاکمیت شد

۲۹ اکتبر ۲۰۲۳ با صدمین سالگرد پایان امپراتوری عثمانی و تأسیس جمهوری ترکیه مصادف ترکیه بود
رهبران مشترک حزب برابری و دمکراسی خلق‌های ترکیە
رهبران مشترک حزب برابری و دمکراسی خلق‌های ترکیە

اربیل(کوردستان۲۴)- یک قرن پس از شکست امپراتوری عثمانی و تأسیس دولت ترکیه، "حزب برابری و دمکراسی خلق‌هاها (HDP) از احزاب سیاسی می‌خواهد که  از گذشته درس بگیرند  و جمهوری دموکراتیک ترکیه را باهم تأسیس کنند.

"تولای حاتموغلولری" و "تونچر باکرهان"، روسای مشترک حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها در ترکیە، روز یکشنبه ٧ آبان ۱۴۰۲، در بیانیه‌ای به مناسبت یک صدمین سالگرد تأسیس جمهوری ترکیه، خواستار تشکیل جمهوری دمکراتیک ترکیه با شرکت ملیت‌ا و عقاید مختلف شدند.

در این بیانیه آمده است که لازم است بدون اینکه یک قرن دیگر به هدر برود، حقوق مردم و ستمدیدگان احیا شود و حقوق برابر شهروندی برای مردم ترکیە فراهم شود.

روسای مشترک HDP تأکید کردند که دموکراتیزه کردن جمهوری ترکیه یک وظیفه‌ی تاریخی است و مشکل کوردها و سایر مشکلات ترکیه از طریق تشکیل جمهوری دموکراتیک حل خواهد شد.

حزب چپ سبز که در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد، در چهارمین کنگره عمومی خود در ۱۵ اکتبر نام خود را به حزب برابری و دموکراسی خلق (HDP) تغییر داد.

حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها که ۶۲ کرسی در پارلمان ترکیە دارد، در انتخابات ریاست جمهوری ماه مه از کمال قلیچداراوغلو حمایت کرد که در دو دور برگزاری انتخابات از اردوغان شکست خورد.

۲۹ اکتبر ۲۰۲۳ با صدمین سالگرد پایان امپراتوری عثمانی و  تأسیس جمهوری ترکیه به رهبری مصطفی کمال (آتاتورک) مصادف ترکیه بود.