نخست‌وزیر اقلیم کوردستان بر حمایت از قطعنامه‌ی ۱۳۲۵ شورای امنیت در مورد زنان حمایت کرد

مسرور بارزانی اجرای توافق‌نامه‌ی شنگال را در راستای حل مشکلات آوارگان و زنان ایزدی توصیف کرد
مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان
مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان ۲۴)– مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان می‌گوید "دولت اقلیم کوردستان برای تقویت و توسعه‌ی بیشتر نقش و جایگاه زنان در دولت تلاش می‌کند و به زنان کوردستان اطمینان می‌دهم که همیشه از حقوق مشروع آنها حمایت خواهم کرد."

مسرور بارزانی نخست‌وزیر و قباد طالبانی معاون نخست‌وزیر امروز سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲، در اربیل مراسمی به مناسبت سالگرد تصویب قطعنامه‌ی ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره‌ی زنان، صلح و امنیت که از سوی شورای عالی خانم‌ها و توسعه گروه یکسانی جنسیتی و ارتقای توانایی زنان زنان وابسته به سازمان ملل  برگزار شد،  شرکت کردند.

نخست‌وزیر در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و تأکید کرد که دولت اقلیم کوردستان برای تقویت و توسعه‌ی بیشتر نقش و جایگاه زنان در دولت و رفع انواع به حاشیه راندن نقش زنان در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و حکومتی به‌منظور توسعه‌ی فرهنگ یکسانی میان زنان و مردان تلاش می‌کند.

نخست‌وزیر در این سخنرانی تأکید کرد به‌ویژه در کشورها و مناطقی که جنگ و بی ثباتی در آن‌ها وجود دارد و زنان قربانیان اصلی جنگ هستند. که این یکی از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین تصمیمات شورای امنیت است که تأثیر بسزایی بر مسئله‌ی زنان به‌طورکلی داشته است.

مسرور بارزانی گفت: علیرغم همه‌ی موانع مالی ایجاد شده برای دولت اقلیم کوردستان، تلاش کرده‌ایم بودجه‌ای را برای اجرای این تصمیم اختصاص دهیم و برای ادامه‌ی اجرای محتوای این تصمیم هر کاری که لازم باشد انجام خواهیم داد.

وی افزود: به همین مناسبت بر اهمیت و ضرورت اجرای توافق شنگال برای پایان دادن به وضعیت اضطراری و بی‌ثباتی در منطقه و خروج گروه‌های مسلح غیرقانونی از منطقه به‌منظور بازگشت آوارگان منطقه به محل‌های خود تأکید می‌کنیم.

ما در اقلیم کوردستان به‌عنوان یک نهاد فدرال در چارچوب عراق متعهد به اجرای قطعنامه‌ی ۱۳۲۵ هستیم و در این زمینه برای اجرای آنچه بر دوش ماست تلاش خواهیم کرد. اما اجرای این تصمیم یک مسئولیت مشترک است و نیاز به همکاری و هماهنگی و اتحاد تلاش‌های ما دارد.

قطعنامه‌ی ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۰۰ به‌اتفاق آراء  تصویب شد، سندی بین‌المللی درباره‌ی زنان و صلح و امنیت است.