گفتگوی وزیر خارجه عراق و سفیر آمریکا درباره اوضاع غزه

"تلاش‌های جاری برای تنش‌زدایی بررسی شدند"
فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق و آلینا رومانوفسکی، سفیر ایالات متحده در عراق
فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق و آلینا رومانوفسکی، سفیر ایالات متحده در عراق

اربیل (کوردستان٢٤) – وزیر امور خارجه عراق و سفیر ایالات متحده در این کشور، تلاش‌ها برای تنش‌زدایی در نوار غزه را بررسی کردند.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، روز دوشنبه ٣٠ اکتبر در بغداد با آلینا رومانوفسکی، سفیر ایالات متحده در عراق، دیدار کرد.

در این دیدار، دو طرف درباره تلاش‌های جاری برای تنش‌زدایی در نوار غزه و بهبود بخشیدن به اوضاع منطقه که به سرعت رو به وخامت است، گفتگو کردند.

سفیر ایالات متحده در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس، درباره این دیدار نوشت:" در مورد مشارکت جامع آمریکایی و آخرین تحولات منطقه‌ای با معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه گفتگو کردم."

همچنین تاکید کرده است:" ما در مورد نقش عراق در مهار درگیری‌ها و کمک‌های بشردوستانه دو کشور به ساکنان غزه، صحبت کردیم."

وزیر امور خارجه عراق نیز با انتشار پیامی مشابه درباره این دیدار، نوشته است:"روابط دوجانبه، تحولات منطقه و اهمیت تلاش برای ارتقای صلح و امنیت، به ویژه با توجه به جنگ علیه مردم فلسطین در غزه و اطمینان از رسیدن کمک‌های بشردوستانه و آتش‌بس فوری" را بررسی کرده‌اند.

اسرائیل در واکنش به حمله بی‌سابقه حماس در ٧ اکتبر، حملات گسترده‌ای به سراسر غزه آغاز کرد. به گفته مقامات اسرائیلی، در حمله حماس بیش از ١٤٠٠ نفر که عمدتا غیرنظامی بودند، کشته شده‌ و بیش از ٢٣٠ نفر به گروگان گرفته شده‌اند.

مدیریت بهداشت غزه نیز که توسط حماس اداره می‌شود، اعلام کرده در حملات اسرائیل ٨٥٠٠ نفر کشته شده‌اند که بیش از ٣٥٠٠ نفر از آنها کودک بوده‌اند.

با تشدید بحران، گروه‌های مورد حمایت ایران در لبنان، سوریه و یمن، علیه اسرائیل حملات فرامرزی آغاز کرده‌اند و بسیاری بیم آن را دارند که منطقه ملتهب شود.

ب.ن