وزیر خارجه‌ی آمریکا در سومین سفر خود طی ماه گذشته به خاورمیانه به ترکیه می‌رود

تشدید حملات اسرائیل به غزه تلاش‌های دیپلماتیک در خاورمیانه را تحت‌الشعاع قرار داده است
فرار مردم از شمال به جنوب غزه
فرار مردم از شمال به جنوب غزه

اربیل(کوردستان ۲۴)- پنجمین هفته‌ی جنگ حماس و اسرائیل، با ادامه‌ی حملات هوایی و عملیات نظامی ارتش اسرائیل در نوار غزه و رایزنی‌های آمریکا با کشورهای منطقه برای تلاش در راستای کاهش تنش‌ها آغاز شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی ایالات‌متحده که برای سومین از آغاز جنگ اخیر به منطقه سفر کرده است، پس از دیدارهای روز شنبه با مقام‌های کشورهای عربی، روز یکشنبه در ادامه‌ی تلاش‌های دیپلماتیک خود، به ترکیه می‌رود.

پیش‌تر خبری از سفر وزیر خارجه‌ی آمریکا به ترکیه نبود، اما رسانه‌ها از سفر آنتونی بلینکن به عراق پس از دیدار با وزیران خارجه‌ی تعدادی از کشورهای عرب در اردن خبر داده بودند.

پس از انتشار این خبر "ابوعلی العسکری"  مسئول دفتر امنیتی در گردان‌های حزب‌الله عراق بامداد یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «سفر بلینکن به عراق با استقبال روبه‌رو نخواهد شد و اگر بیاید با تنش بی‌سابقه‌ای با وی روبه‌رو خواهیم شد».

در این بیانیه آمده است: «مقاومت اسلامی در صورت تداوم تجاوزها، در هفته‌های آینده برای پایان دادن و برهم زدن منافع آمریکا اقدام خواهد کرد».

کشور مسلمان ترکیه که تا این اواخر روابط دیپلماتیک خوبی با اسرائیل داشت اخیراً رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور و رهبر حزب حاکم این کشور در یک گردهمایی بزرگ حزبی حمایت از گروه حماس را مبارز خواند و از آن حمایت کرد. در پی سخنان اردوغان وزارت خارجه‌ی ترکیه سفیر خود را اسرائیل را فرا خواند. پیش از آن اسرائیل به دلایل امنیتی دیپلمات‌های خود را از ترکیه خارج کرده بود.

وزرای خارجه‌ی کشورهای اردن، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده‌ی عربی، قطر و آمریکا روز شنبه در امان، پایتخت اردن، گرد هم آمدند تا درباره‌ی آخرین تحولات و راه‌کارهای مشترک برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در غزه گفت‌وگو کنند.

درحالی‌که کشورهای عربی خواستار توقف فوری درگیری‌ها در غزه شده‌اند، بلینکن روز شنبه در نشستی خبری با همتایان خود از اردن و مصر، گفت که آتش‌بس به گروه حماس فرصت می‌دهد تا دوباره خود را سازمان‌دهی کند و حملاتی مشابه حمله‌ی هفتم اکتبر انجام دهد.

سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل نیز شنبه‌شب در حساب اکس خود نوشت که روز یکشنبه در بازه‌ای چهار ساعته، از ۱۰ صبح تا دو بعدازظهر به‌وقت محلی، ارتش اسرائیل یک کریدور بشردوستانه باز خواهد کرد تا غیرنظامیان باقی‌مانده در شمال غزه، آنجا را ترک و به‌سمت جنوب حرکت کنند.

روز شنبه نیز اسرائیل جاده‌ی صلاح‌الدین (جاده‌ی اصلی از شمال به جنوب غزه) را برای سه ساعت باز اعلام کرده بود تا غیرنظامیان بتوانند شمال غزه را ترک کند.

وزارت بهداشت حماس در غزه نیز روز جمعه اعلام کرد که از هفتم اکتبر و شروع جنگ تاکنون، دست‌کم ۹۴۸۸ فلسطینی در حملات اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند. این آماری است که کارشناسان می‌گویند از سوی نهادهای مستقل راستی آزمایی نشده است.

بیش‌تر:

ارتش اسرائیل برای تخلیه‌ی شهر غزه فرصتی سه ساعته تعیین کرد