علی‌رضا نوری زاده در گفتگو با کوردستان۲۴: السودانی حامل پیام آمریکا برای ایران بود

جنگ اسرائیل و حماس وارد دومین ماه خود شد
علی‌رضا نوری زاده رئیس مرکز مطالعات عربی- ایرانی در لندن
علی‌رضا نوری زاده رئیس مرکز مطالعات عربی- ایرانی در لندن

اربیل (کوردستان۲۴)- علیرضا نوری زاده رئیس مرکز مطالعات عربی ایران در لندن می‌گوید محمد شیاع السودانی نخست عراق در سفر اخیر پیام آمریکا را به ایران داده است.

علی‌رضا نوری زاده، رئیس مرکز مطالعات عربی- ایرانی در لندن هنگام شرکت در برنامه‌ی گشت آخرین خبر ساعت ٢٣ تلویزیون کوردستان ۲۴ گفت که رهبران ایران وقتی می‌دانستند اسرائیل پاسخ‌های سختی خواهد داشت، سخنان خود را تعدیل کردند. رهبران ایران و لبنان به‌طور حقیقی سخنان خود را تعدیل کردند.

نوری زاده گفت: «ما شنیدیم که حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله می‌گوید همه دنیا منتظر اعلام جهاد هستند، اما وقتی صحبت‌های او را دیدیم، درباره دلایل سکوت و عدم‌مداخله‌ی مستقیم ایران در جنگ صحبت کرد.

رئیس مرکز مطالعات عربی- ایران در لندن گفت: در ۸ اکتبر، پس از شروع جنگ، ایران پیامی از ایالات‌متحده دریافت کرد. محتوای پیام بسیار واضح بود، ایالات‌متحده گفت: "نباید از حد و حدود خود عبور کنید. هرگونه مداخله‌ای در جنت اسرائیل و حماس باعث می‌شود مستقیماً به شما پاسخ بدهیم" و پس‌ازآن مشاهده کردیم له مسئولان ایران می‌گفتند "ما هیچ رابطه‌ای با این جنگ نداریم." 

نوری زاده می‌گوید: محمد شیعاع السودانی نخست‌وزیر عراق پیام آمریکا را به ایران رساند و گفت که "ایالات‌متحده به حملات به اهداف خود پاسخ خواهد داد." به‌عبارت‌دیگر، ایالات‌متحده به حملات گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران علیه آمریکا در خاورمیانه پاسخ بسیار قوی خواهد داد.

سودانی پس از دیدار با نژاد، رئیس‌جمهور ایران در تهران، در یک کنفرانس خبری گفت: منطقه از شرایط حساسی عبور می‌کند و ما می‌خواهیم اوضاع را تحت کنترل داشته باشیم.

علی‌رضا نوری زاده گفت که آمریکا نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود و گروه‌های مسلح عراقی با ایران ارتباط دارند.

رئیس مرکز مطالعات ایرانی-عربی در لندن در مورد وضعیت عراق گفت که " در عراق پول‌های زیادی دزدیده شده است، این پول‌ها توسط مقامات کوردی دزدیده نشده است، اما کسانی که دزدی کردند بر عراق مسلط هستند، حتی اگر عراق ویران شود، برایشان مهم نیست".

نبرد بین اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر آغاز شد، در ابتدا شاخه‌ی نظامی جنبش فلسطینی حماس بیش از ۵۰۰۰ موشک از نوار غزه پرتاب کرد و از مرز بین نوار غزه و مناطق  یهودی‌نشین گذشت. ارتش اسرائیل نیز نوار غزه را به‌شدت بمباران کرد، سپس حمله‌ی زمینی به غزه را آغاز کرد و درپی آن بیش از یک ماه است که حملات اسرائیل به غزه و پاسخ حماس به آن ادامه دارد.

بیش‌تر: 

نیروی هوایی اردن با چتر نجات کمک‌های پزشکی را به غزه فرستاد