پارت دموکرات کوردستان از "تشدید تنش‌ها" با برکناری رئیس مجلس عراق هشدار داد

"از شرایط حساس کنونی انتظار تکانش بزرگی می‌رود"
تبلیغات انتخاباتی محمد الحلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان عراق برای انتخابات محلی ماه دسامبر، در یک مسیر اصلی در بغداد - عکس: خبرگزاری فرانسه
تبلیغات انتخاباتی محمد الحلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان عراق برای انتخابات محلی ماه دسامبر، در یک مسیر اصلی در بغداد - عکس: خبرگزاری فرانسه

اربیل (کوردستان٢٤) – پارت دموکرات کوردستان، در خصوص برکناری رئیس مجلس نمایندگان عراق "با توجه به شرایط حساس کنونی" هشدار داد.

پارت دموکرات کوردستان، امروز پنجشنبه ١٦ نوامبر با انتشار بیانیه‌ای، حکم اخیر دادگاه عالی فدرال عراق، علیه محمد الحلبوسی، رئیس فعلی مجلس نمایندگان این کشور را موجب تشدید تنش‌ها در عراق دانست.

دادگاه عالی فدرال عراق، روز سه‌شنبه ١٤ نوامبر با صدور حکمی، عضویت الحلبوسی در مجلس را به دلیل "جعل اسناد رسمی" منحل و وی را از ریاست مجلس برکنار کرد.

محمود محمد، سخنگوی پارت دموکرات کوردستان، در بیانیه تاکید کرده است:"برکناری رئیس مجلس قانونگذاری، باعث تعمیق و تشدید تنش‌ها می‌شود" و از احزاب عراقی خواست تا شرایط حساس کنونی را که از آن "تکانش بزرگی" انتظار می‌رود، در نظر بگیرند.

پارت دموکرات کوردستان و حزب تقدم الحلبوسی، از اعضای ائتلاف اداره دولت هستند، ائتلافی که دولت جدید عراق را تشکیل داده است و احزاب عمده عراق در آن حضور دارند.

دست‌کم سه وزیر از حزب الحلبوسی، در اعتراض به حکم دادگاه، از دولت محمد شیاع السودانی، استعفا داده‌اند.

پارت دموکرات، خواستار اجرای بندهای مورد توافق نیروهای عضو ائتلاف اداره دولت، از جمله تشکیل مجلس فدرالی و تشکیل مجدد دادگاه فدرال، شده است.

همچنین بر پایبندی همه به اصول پایه‌گذاری عراق جدید (مشارکت، توافق و توازن) تاکید کرده است.

ب.ن