رئیس اقلیم کوردستان: اکنون زمان آن است که عراق را به عرصه‌ی حل مشکلات تبدیل کنیم نه عرصه جنگ و درگیری در منطقه

نچیروان بارزنی، رئیس اقلیم کوردستان
نچیروان بارزنی، رئیس اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان ۲۴)- نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کوردستان طی سخنانی در مجمع آشتی و امنیت خاورمیانه در دانشگاه کوردستانی- آمریکایی دهوک به مسائل منطقه، عراق و اقلیم کوردستان پرداخت و گسترش جنگ اسرائیل و حماس به منطقه را دشوار و خطرناک خواند.

نچیروان بارزانی روز دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲، طی این سخنان با اشاره به جنگ اسرائیل و حماس گفت: " در چنین شرایطی، ما در عراق و اقلیم کوردستان باید محتاطانه‌تر از هر زمان دیگری عمل کنیم و نباید اجازه دهیم عراق به هر دلیلی وارد درگیری بیشتر شود و اکنون زمان آن است که عراق را به عرصه‌ی حل مشکلات تبدیل کنیم نه عرصه جنگ و درگیری در منطقه.

نچیروان بارزانی در مورد وضعیت عراق گفت که " عراق می‌توانست پس از گذشت ٢٠ سال از آزادی،  بهتر از این باشد. می‌بایست قانون اساسی به طور کامل اجرا شود و نظامی که عراقی‌ها به آن رأی دادند، تثبیت می‌شد." رئیس اقلیم کوردستان گفت اجرا نکردن نظام فدرالیسم عدم تعهد به قانون اساسی است که بسیاری از مشکلات را برجسته کرده و به‌طور کلی باعث برهم زدن ثبات شده و وضعیتی ایجاد کرده است که ثبات عراق همیشه متزلزل مشاهده شود. راه‌حل اساسی هم بر بازگشت به اصول مشترک تفاهم و توازن است که دولت عراق بر اساس آن تأسیس شده و روح قانون اساسی عراق است." وی تأکید کرد که در عراق نباید هیچ‌کدام از اقلیت‌ها فراموش شوند. 

رئیس اقلیم کوردستان با اشاره به لزوم همگرایی نیروهای عراقی و ممکن بودن حل مشکلات بر اساس اندیشه‌ی درست و تفاهم در جهت تفاهم و همزیستی مسالمت‌آمیز، تصریح کرد که در صورت پایبندی جریانی‌های سیاسی به قانون اساسی حل همه‌ی مشکلات آسان خواهد بود.

نچیروان بارزانی با اشاره به اهمیت حل مسائل میان اقلیم کوردستان و دولت فدرال عراق بر طبق قانون اساسی، افزود " کارمندان و مستمری‌بگیران در اقلیم کوردستان در وضعیت بدی به سر می‌برند، تسریع در ایجاد راه‌حل اساسی برای بودجه و حقوق اقلیم کوردستان یک وظیفه‌ی ملی عراق است و دولت اقلیم کوردستان باید به‌زودی حل شود." رئیس اقلیم کوردستان تصریح کرد که" این کار باید به سرعت انجام شود، زیرا زندگی مردم و بازار اقلیم کوردستان را تحت تأثیر قرار داده است. باید برای رفع موانع ازسرگیری صادرات نفت عجله کرد، توقف صادرات نفت میلیاردها دلار را به همراه داشته است.

رئیس اقلیم کوردستان در مورد وضعیت سیاسی داخلی اقلیم کوردستان گفت: «وظیفه و مسئولیت در درجه اول بر عهده اتحادیه‌ی میهنی کوردستان و حزب دمکرات کوردستان در اقلیم کوردستان است که به تفاهم مشترک برسند و مشکلات و اختلافات را حل کنند. جلسات قبلی ما جلسات خوبی بود، باید ادامه پیدا کند. احزاب سیاسی اقلیم کوردستان در اینجا و در بغداد تنها به اتفاق آرا می‌توانند از منافع عمومی و عالی منطقه برای حفاظت از دستاوردهای اقلیم کوردستان حمایت می‌کنند.

بیش‌تر:

مسرور بارزانی در آغاز چهارمین مجمع آشتی و امنیت خاورمیانه: اکنون زمان گریز از مسئولیت و فاصله گرفتن از مشکلات نیست