بوریس جانسون: همه باید تلاش کنند که جلوی تهدیدات علیه اقلیم کوردستان گرفته شود

"انگلیس به حمایت از اقلیم کوردستان ادامه می‌دهد"
بوریس جانسون، نخست وزیر پیشین انگلیس
بوریس جانسون، نخست وزیر پیشین انگلیس

اربیل (کوردستان٢٤) – نخست وزیر پیشین انگلیس، تاکید کرد که کشورش به حمایت از اقلیم کوردستان ادامه می‌دهد و همه باید تلاش کنند که جلوی تهدیدات علیه اقلیم کوردستان و منطقه را بگیرند.

بوریس جانسون، نخست وزیر پیشین انگلیس، امروز دوشنبه ٢٠ نوامبر در جریان چهارمین مجمع صلح و امنیت خاورمیانه در دهوک، ضمن ابراز خوشحالی از حضور خود در اقلیم کوردستان، اظهار داشت که پرزیدنت مسعود بارازنی به یاد او آورده است که چند سال پیش نیروی پیشمرگ کوردستان در خط مقدم جبهه‌های جنگ علیه "داعش که شیطان است" بود.

وی، افزود:"آن زمان من شهردار لندن بودم و برای اینکه بدانم انگلیس چگونه می‌تواند با نیروی پیشمرگ همکاری کند به اقلیم کوردستان آمدم. بعدها ما هم در لندن با آن تهدید و افکار شیطانی و افراطگرایی، رویارو شدیم."

بوریس جانسون، گفت:"ما با هم در یک جنگ بودیم، نیروی پیشمرگ از ما هم در انگلیس محافظت کرد، هنگامی که به اردوگاه نظامی انگلیس در اطراف اربیل رفتم و با اسلحه‌ای در دست عکس گرفتم، هیچ شک نداشتم که ما در آن جنگ از کوردها حمایت می‌کنیم، زیرا من کاملا همفکر و حامی آنان بودم."

و با بیان اینکه دولت انگلیس به حمایت از اقلیم کوردستان ادامه می‌دهد، تاکید کرد که نشانه‌هایی از تکرار تهدیدات گذشته به چشم می‌خورند و همه باید با هم تلاش کنند تا جلوی تهدیدات علیه اقلیم کوردستان و منطقه را بگیرند.

نخست وزیر پیشین انگلیس، تلاش‌های مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان برای انجام اصلاحات در کابینه نهم دولت را ستود و خطاب به آقای بارزانی گفت:"به شما تبریک می‌گویم، کارهای بسیار خوب و استثنایی انجام داده‌اید."

همچنین اظهار داشت:"کارهای بسیار خوبی در اربیل انجام شده و ساخت و ساز و جنب و جوش بسیاری در آن شهر در جریان است و این را از پنجره اتاقم در اربیل، مشاهده کردم."

و نیز اقدامات دولت جان میجر، نخست وزیر انگلیس در دهه ٩٠ میلادی را به خاطر آورد که در سال ١٩٩١ نقش مهمی در ایجاد منطقه پرواز ممنوع در عراق ایفا کرد و در نتیجه آن جان میلیون‌ها کورد در برابر حملات رژیم بعث، حفظ شد.

او از اینکه در مجمع، مقامات احزاب عمده اقلیم کوردستان را در کنار هم می‌بیند، ابراز خوشحالی کرد و با اشاره به حضور ندیم زهاوی، سیاستمدار کوردتبار انگلیسی در مجمع، به وی به خاطر موفقیت‌هایش در دولت انگلیس، تبریک گفت.

نخست وزیر پیشین انگلیس، اقلیم کوردستان را از تمامی مناطق دیگر خاورمیانه متفاوت دانست و گفت:" هر کاری بتوانیم در اقلیم کوردستان انجام می‌دهیم، در حال حاضر حدود ٢٠٠ شرکت انگلیسی در اقلیم فعالیت دارند و بسیار خوشوقت شدم که یکی از شرکت‌ها ٢٠ تن انار حلبچه را به انگلیس صادر کرد که محصول بسیار خوبی است."

همچنین ابراز خوشحالی کرد که پرواز مستقیم مسافری بین اربیل و لندن، آغاز شود.

ب.ن