پاتریارک کلیسای کلدانی آشوری در عراق و جهان: جنگ و درگیری زشت است و در آن همه‌ی ما بازنده هستیم

پارتریارک لویس ساکو در دومین روز چهارمین مجمع سالانه‌ی "آشتی و امنیت خاورمیانه" در دهوک سخن می‌گفت
کاردینال لویس ساکو
کاردینال لویس ساکو

اربیل (کوردستان ۲۴)- پارتریارک و رئیس کلیسای کلدانی آشور در عراق و جهان در جریان دومین روز چهارمین مجمع سالانه‌ی "آشتی  و امنیت خاورمیانه" گفت: "من به دولت فدرال پیشنهاد دادم تا وزارتخانه‌ای را برای تمرکز بر اقلیت‌ها و ترویج همزیستی مسالمت‌آمیز بین اقلیت‌ها، همان‌طور که در امارات متحده عربی انجام می‌شود، ایجاد کند، اما متأسفانه هیچ‌کس در بغداد به حرف من گوش نکرد."

کاردینال لوئیس ساکو، پاتریارک و رئیس کلیسای کلدانی‌ها در عراق و جهان، طی سخنانی در دومین روز برگزاری مجمع آشتی و امنیت خاورمیانه، گفت: این مجمع با شرکت بسیاری از اقلیت‌ها برگزار شده است تا تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و نظر تا خود را ابراز دارند. من از وزارتخانه‌هایی تشکر می‌کنم که به اقلیت‌ها اهمیت می‌دهند و از بابت محافظت از توازن دینی و فرهنگی و جنسیتی و تکثرگرایی به‌عنوان یک سرمایه جهت سرمایه‌گذاری مشترک برای همه مایه‌ی خیر است. 

او گفت: «عراق دارای اقلیت‌ها، مذاهب و گروه‌های قومی بسیاری است که همه‌ی آنها تمدنی در اعماق خود حمل می‌کنند که تمدن عراق است.

وی گفت: ما باید تمام تلاش خود را برای ادامه‌ی روابط خود به‌کار بگیریم و از هر چیزی که ما را از احساسات ملی و همزیستی مسالمت‌آمیز دور می‌کند، خودداری کنیم.

پارتریارک کلیسای کلدانی در عراق و جهان گفت: "جنگ و درگیری بس است. مردم خسته و ناامید هستند. ببینید در فلسطین چه می‌گذرد؟  جنگ یک درگیری زشت است. همه‌ی ما بازنده هستیم. ما باید به زندگی مردم توجه کنیم."