کاوشگران آثار باستانی در اسرائیل از کشفت کارخانه‌ی اسلحه‌سازی با قدمت هزاران ساله خبر دادند

در این کارخانه‌ی سنگ‌هایی برای پرتاب با فلاخن آماده می‌کرده‌اند
آثار باستانی ٧هزارساله در اسرائیل
آثار باستانی ٧هزارساله در اسرائیل

اربیل (کوردسان ۲۴)- باستان‌شناسان در اسرائیل می‌گویند آثاری تاریخی را یافته‌اند که اولین شواهد از تولید سازمان‌یافته‌ی تسلیحات جنگی را در حدود هفت هزار سال پیش نشان می‌دهد.

کاوشگران، سنگ‌های فلاخن متعلق به دوره‌ی مس‌سنگی، در ۵۰۰ تا ۴۵۰۰ سال پیش از میلاد، را در دو مکان باستان‌شناسی در عین‌اشور در شمال دشت شارون و در الجلیل پایین در حدفاصل رود زیپوری و جبل‌العین در اسرائیل کشف کردند.

اشیاء باستانی پیدا شده شامل صدها سنگ تقریباً یک‌شکل می‌شوند و تقریباً همگی ازنظر اندازه یکسان هستند. این سنگ‌ها با طول متوسط ۵۲ میلی‌متر، عرض متوسطی برابر با ۳۲۱ میلی‌متر دارند و به‌طور میانگین وزن هر کدام به ۶۰ گرم می‌رسد.

باستان‌شناسان می‌گویند سنگ‌هایی که قرار بوده از از چله‌ی فلاخن رها شوند، با یک فرم آیرودینامیکی دومخروطی خاص صیقل داده‌شده‌اند به‌نحوی‌که امکان ضربه‌ی دقیق و مؤثر را فراهم کند.

پژوهشگران می‌گویند پیش‌ازاین سنگ‌های فلاخن مشابهی در مناطق باستانی دیگر اسرائیل، عمدتاً در دره‌ی حوله و جلیل، یافت شده بودند اما این اولین بار است که در حفاری‌های باستان‌شناسی سنگ‌های فلاخنی در این تعداد بالا پیدا می‌شوند.

به نظر باستان‌شناسان، شباهت سنگ‌های فلاخن یافت‌شده به همدیگر نشان از تولید آنها در مقیاسی بزرگ و صنعتی دارد. همچنین تعداد زیاد این سنگ‌ها و تلاشی که برای ساخت آن‌ها انجام شده است، حاکی از آمادگی سازمان‌یافته برای نبردی قریب‌الوقوع است و می‌تواند نشانگر تلاش اعضای یک جامعه‌ی باستانی برای تولید مهمات بوده باشد.