از خروج خانواده‌ی ژینا امینی برای دریافت جایزه‌ی ساخاروف جلوگیری شد

جایزه‌ی ساخاروف از سوی اتحادیه‌ی اروپا به ژینا امینی اهدا شده است

اربیل (کوردستان۲۴)- خانواده‌ی ژینا امینی روز جمعه ١٧ آذرماه ۱۴۰۲، از پرواز به فرانسه برای دریافت یک جایزه‌ی حقوق بشری به مناسبت بزرگداشت فرزندشان منع شده‌اند.

پدرخانم امینی خبر داد که مأموران در فرودگاه بین‌المللی تهران اجازه ندادند او، همسر و پسرشان سوار پرواز شوند و گذرنامه‌های آنها ضبط شد.

آنها قصد داشتند برای دریافت جایزه‌ی ساخاروف به شهر استراسبورگ سفر کنند. این جایزه بعد از مرگ ژینا در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد به او اعطا شده است.

امجد امینی (پدر ژینا)، در بیانیه‌ای در شرح ماجرا نوشت: «ما ویزا داشتیم و می‌خواستیم به‌طور قانونی به این سفر برویم، ولی پس از مراجعه به فرودگاه بین‌المللی تهران و دریافت کارت پرواز و تحویل چمدان‌ها متأسفانه در قسمت پلیس گذرنامه به ما اعلام شد ممنوع‌الخروج هستید و پاسپورت‌های من و همسر و فرزندم را ضبط کردند و از خروج ما از کشور جلوگیری شد.»

امینی نوشت که «با وجود اینکه دعوت از ما جهت سفر به اروپا قبلاً به اطلاع فرمانداری و استانداری سنندج و سایر نهادهای مرتبط رسیده بود، ولی هیچ‌کس اعلام نکرد که ما ممنوع‌الخروجیم و حق سفر به خارج کشور را نداریم.»

او گفت در دادستانی تهران به او اعلام کردند که «خانواده‌ی شما به درخواست ضابط ممنوع‌الخروج شده‌اند. اصرار ما جهت ملاقات با معاون اول دادستان تهران بی‌نتیجه بود و به ما اعلام شد که خانواده‌ی ما تا تاریخ ۳۰/۱۰/۱۴۰۲ ممنوع‌الخروج هستیم.»

پس‌ازآن که جایزه‌ی ساخاروف اتحادیه‌ی اروپا روز پنجشنبه ۲۷ مهر به مهسا ژینا امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی» تعلق گرفت، جوزپ بورل، مسول سیاست خارجی این اتحادیه، این اتفاق را نشانگر «حمایت کامل» اتحادیه‌ی اروپا از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در ایران خواند.

بورل، درباره‌ی اهدای جایزه‌ی ساخاروف به مهسا ژینا امینی و خیزش «زن زندگی آزادی» نوشت: «همه ما تحت تأثیر شجاعت فوق‌العاده‌ی زنان و مردان در ایران پس از مرگ مهسا امینی قرار گرفته‌ایم».

آنالنا بربوک وزیر خارجه‌ی آلمان هم در حساب خود در شبکه‌ی اجتماعی ایکس نوشت: «رژیم ایران می‌خواست و می‌خواهد زنانی مانند ژینا مهسا امینی را ساکت، کند اما برعکس آن حاصل شد.»