مصر و موریتانی خواهان توسل به قطع‌نامه‌ی ۱۹۳ مجمع عمومی برای دستیابی به صلح در جنگ غزه شدند

شمار کشته‌های جنگ غزه به ١٨ هزار نفر رسید

اربیل(کوردستان۲۴)- در حالی که جنگ بین اسرائیل و حماس وارد شست و ششمین وز خود شده است، مقام‌های بهداشتی در غزه تعداد کشته‌ها را تاکنون نزدیک به «۱۸ هزار نفر» اعلام کردند.

اسرائیل آمار مقام‌های بهداشتی حماس را قبول ندارد، اما سازمان ملل این آمار  را به رسمیت می‌شناسد.

تدروس آدانوم گبره‌یسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، تأثیر جنگ غزه بر سلامت ساکنان آن باریکه را «فاجعه‌بار» خواند و گفت: «سیستم درمانی غزه به زانو درآمده و در حال فروپاشی است.»

در حالیکه مارک رگو، مشاور ارشد بنیامین نتانیاهو گفته است "نبرد سختی" میان ارتش اسرائیل و حماس در خان یونس در جریان است، ارتش اسرائیل به ساکنان خان یونس دستور داده تا مرکز این شهر اصلی در جنوب نوار غزه را ترک کنند.

همزمان، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، می‌گوید کشورش به تلاش‌ها برای تحت‌فشار گذاشتن اسرائیل و حماس برای آتش‌بس ادامه خواهد داد. او امروز در سخنانی در مجمع دوحه گفت که گروگان‌ها به لطف مذاکرات و نه درنتیجه‌ی اقدامات نظامی اسرائیل از غزه آزاد شدند.

در ادامه‌ی تلاش‌ها برای توقف جنگ غزه، مصر و موریتانی در نامه‌ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد، با استفاده از قطعنامه ۳۷۷ مجمع عمومی این سازمان خواستار «اتحاد برای صلح» و وارد عمل شدن مجمع عمومی برای رسیدن به آتش‌بس در غزه شدند.

این قطعنامه که در سال ۱۹۵۰ تصویب شده است به ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل اجازه می‌دهد، در صورت بی‌عملی یا عدم موفقیت شورای امنیت برای انجام‌وظیفه‌ی خود در برپایی صلح و امنیت بین‌المللی وارد عمل شود.

درحالی‌که آمریکا با استفاده از حق وتوی خود جلوی تصویب قطعنامه‌ی شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه را گرفت، مصر و موریتانی می‌خواهند با استفاده از این قطعنامه خواستار برگزاری جلسه‌ای اضطراری برای مجمع عمومی سازمان ملل متحد شوند.

آن چنانکه الجزیره گزارش کرده است، نشست اضطراری روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد.