دلاور آژگه‌ای: اتحادیه اروپا از احکام دادگاه فدرال عراق علیه اقلیم کوردستان نگران است

"اگر ثبات برقرار نباشد شرکت‌های اروپایی مایل به سرمایه‌گذاری در عراق و اقلیم کوردستان نخواهند بود"
دلاور آژگه‌ای، رئیس دفتر نمایندگی دولت اقلیم کوردستان در اتحادیه اروپا
دلاور آژگه‌ای، رئیس دفتر نمایندگی دولت اقلیم کوردستان در اتحادیه اروپا

اربیل (کوردستان٢٤) – دیپلمات ارشد دولت اقلیم کوردستان، می‌گوید که اتحادیه اروپا از احکام صادر شده از سوی دادگاه فدرال عراق علیه اقلیم کوردستان، ابراز نگرانی کرده و اگر در عراق و اقلیم کوردستان ثبات برقرار نباشد، شرکت‌های اروپایی مایل به سرمایه گذاری نخواهند بود.

دلاور آژگه‌ای، رئیس دفتر نمایندگی دولت اقلیم کوردستان در اتحادیه اروپا، در مصاحبه با کوردستان٢٤، تایید کرد که نگرانی‌های اقلیم کوردستان در خصوص اختلافات با بغداد به پارلمان اروپا منتقل شده‌اند و آنها بر حل اختلافات بین اربیل و بغداد تاکید دارند.

وی افزود که ثبات عراق و اقلیم کوردستان برای اتحادیه اروپا بسیار مهم است.

و با بیان اینکه اقلیم کوردستان و عراق از بسیاری جهات برای اتحادیه اروپا مناطق مهم و راهبردی تلقی می‌شوند، گفت که جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با هیئت دولت عراق، اظهار داشته است قانون بودجه باید هم به نفع شهروندان اقلیم کوردستان و هم به نفع مردم عراق باشد.

همچنین توضیح داد:" ثبات عراق و اقلیم کوردستان برای اتحادیه اروپا بسیار مهم است، زیرا فرصتی برای سرمایه‌گذاری بیشتر شرکت‌های اروپایی خواهد بود. به خصوص که دو بانک بزرگ اتحادیه اروپا یعنی بانک سرمایه گذاری اتحادیه اروپا و بانک توسعه و بازسازی اتحادیه اروپا قرار است به زودی فعالیت خود را در عراق آغاز کنند، اما با شرایطی که اکنون در عراق هست، قادر نخواهند بود."

آژگه‌ای در ادامه گفت:" بورل در دیدار با هیات دولت عراق اظهار داشت که اقلیم کوردستان و عراق باید در خصوص قانون نفت و گاز به توافق برسند و این توافق باید بلندمدت باشد تا شرکت‌های اروپایی برای سرمایه‌گذاری در بخش گاز به اقلیم کوردستان و عراق بیایند، زیرا گاز برای اروپا بسیار مهم است."

و نیز اعلام کرد که هفته گذشته جلسه مهمی با پارلمان اتحادیه اروپا برگزار کرده‌اند "و در آن همه نگرانی‌های دولت اقلیم و نوع رفتار بغداد با کارمندان اقلیم کوردستان را بیان کردیم. و یادآور شدیم که دولت اقلیم کوردستان به توافقات با دولت فدرال پایبند بوده و همه شروط را اجرا کرده است."

وی خاطرنشان کرد که برخی از نمایندگان اروپایی می خواهند این موضوع را به طور جدی پیگیری کنند و در خصوص آن نامه‌ای رسمی به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال کنند.

رئیس دفتر نمایندگی دولت اقلیم کوردستان در اتحادیه اروپا، گفت که اتحادیه اروپا از احکام صادر شده از سوی دادگاه فدرال عراق علیه اقلیم کوردستان، ابراز نگرانی کرده است.

ب.ن