عزم کوردهای کرکوک برای استیلای دوباره بر شهر

به رغم موانع بسیار و رقابت شدید انتخاباتی
مجسمه پیشمرگ در کرکوک که پس از پیروزی نیروی پیشمرگ کوردستان بر داعش، نصب شد
مجسمه پیشمرگ در کرکوک که پس از پیروزی نیروی پیشمرگ کوردستان بر داعش، نصب شد

اربیل (کوردستان٢٤) – به رغم موانع بسیار و رقابت شدید انتخاباتی، کوردهای کرکوک می‌خواهند در انتخابات شوراهای استانی، وضعیت کنونی خود را تغییر دهند و بار دیگر مدیریت شهر را در دست بگیرند.

علی عباس، سخنگوی دفتر کمیسیون عالی انتخابات در کرکوک، در مصاحبه با کوردستان٢٤، اعلام کرد هر شهروند کرکوکی که دارای کارت بیومتریک و کارت رای باشد، به شرط اینکه نام کرکوک روی کارت‌ها قید شده باشد، حق رای دادن در کرکوک را دارد.

پیش از این دادگاه فدرال عراق، شکایت دو نامزد عرب و ترکمان مبنی بر حذف اسامی ۲۵۷ هزار رای دهنده کورد از لیست رای دهندگان را رد کرده است.

منظور شاکیان، کوردهایی بود که در زمان رژیم بعث عراق ناچار به ترک کرکوک شده‌ و پس از سقوط بعث به آن شهر بازگشته‌اند. شاکیان تلاش کردند که آنها را به عنوان آواره غیرکرکوکی قلمداد و از حق رای محروم کنند.

پس از حوادث ١٦ اکتبر ٢٠١٧ و لشکرکشی ارتش عراق و نیروهای حشد شعبی به مناطق مورد مناقشه بین اربیل و بغداد، به ویژه کرکوک، نیروی پیشمرگ کوردستان از آن مناطق خارج شد و کوردهای کرکوک به عنوان ساکنان اصیل منطقه، به شیوه‌های مختلف تحت فشار قرار گرفته‌اند.

آنها بارها اعلام کرده‌اند که بار دیگر سیاست عرب‌سازی علیه کوردهای کرکوک اعمال می‌شود.

سیاست عرب‌سازی، ایجاد فشار بر کوردهای کرکوک را شامل می‌شود که با هدف ایجاد تغییرات جمعیتی به نفع اعراب غیربومی و ناچار کردن کوردها به ترک زادگاه خود، در زمان حاکمیت رژیم بعث اعمال شده است.

در نتیجه حملات ١٦ اکتبر، کرکوک به تصرف حشد شعبی و ارتش عراق درآمد، ١٤٢ سمت مدیریتی از جامعه کورد سلب شد، سه هزار خانه شهروندان کورد غارت شدند و ٢٠٠ خانه و ٥٠ موسسه رسانه‌ای کوردها به آتش کشیده شدند. همچنین ٥٣ هزار خانواده کورد که شمار آنها به بیش از ٢٠٠ هزار نفر می‌رسید، آواره شدند و شماری از آنها هنوز در آوارگی به سر می‌برند.

٢٤٨ نامزد برای کسب ١٥ کرسی شورای استان کرکوک رقابت می‌کنند
٢٤٨ نامزد برای کسب ١٥ کرسی شورای استان کرکوک رقابت می‌کنند

کوردها در صددند در انتخابات شوراهای استانی، وضعیت ناهموار کنونی را به نفع خود تغییر دهند.

در حال حاضر در کرکوک، جوامع کورد، عرب و ترکمان، زندگی می‌کنند.

سرشماری‌هایی که در طول سالیان در کرکوک انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که جمعیت کوردهای این استان در اثر اعمال فشارهای سیاسی و سیاست عرب‌سازی، به طور مداوم رو به کاهش بوده است، اما با اینحال و طبق آخرین سرشماری، کوردها هنوز اکثریت کرکوک را تشکیل می‌دهند.

اعراب و ترکمان‌‌ها با هدف اینکه تغییراتی به نفع خود ایجاد کنند، از دادگاه فدرال عراق خواستند که برگزاری انتخابات را در کرکوک به تعویق بیاندازد، اما دادگاه درخواست آنها را رد کرد.

قرار است انتخابات شوراهای استانی در ١٨ دسامبر برگزار شود.

کوردها با پیروزی در انتخابات می‌توانند در مدیریت شهر که اکنون در دست اعراب و ترکمان است، سهم بیشتری داشته باشند.

پارت دموکرات کوردستان ٣٠ نامزد و ائتلاف اتحادیه میهنی کوردستان و حزب کمونیست کوردستان نیز در مجموع ٣٠ نامزد دارند.

پارت دموکرات کوردستان، مقرهای خود را در کرکوک که پس از حوادث ١٦ اکتبر تصرف شدند، باز پس گرفت و پرچم کوردستان را که ممنوع شده بود دوباره برافراشت.

نیروهای کورد کارزار تبلیغاتی گسترده‌ای راه‌اندازی کرده‌اند و برای پایان دادن به انحصارطلبی و تبعیض در مدیریت شهر در تلاش پیگیر هستند. 

شورای استان کرکوک، متشکل از ١٥ کرسی است که برای کسب آن، ٢٤٨ نامزد از ١٠ ائتلاف، پنج لیست حزبی و سه نامزد مستقل، رقابت می‌کنند.

تعداد کل رای دهندگان کرکوک، ٩٢٨ هزار و ٢٥٠ رای دهنده است.

انتخابات شوراهای استانی عراق در ١٥ استان به استثنای اقلیم کوردستان، برگزار می‌شود و در آن حدود ٢٣ میلیون عراقی حق رای دارند.

از سال ٢٠٠٣، سه دوره انتخابات شوراهای استانی در عراق برگزار شده است، اما استان کرکوک تنها شاهد برگزاری یک دوره انتخابات در سال ٢٠٠٥ بوده است.

سخنگوی دفتر کمیسیون عالی انتخابات در کرکوک، تایید کرد که ١٣ هزار ناظر بین‌المللی بر انتخابات شوراهای استانی عراق، نظارت خواهند کرد.

ب.ن