شکایت کوردهای ایزدی‌ از یک شرکت فرانسوی

"به اتهام حمایت مالی از داعش"
لافارژ، یک شرکت فرانسوی تولید کننده سیمان است که به همکاری با داعش اعتراف کرده است - عکس: خبرگزاری فرانسه
لافارژ، یک شرکت فرانسوی تولید کننده سیمان است که به همکاری با داعش اعتراف کرده است - عکس: خبرگزاری فرانسه

اربیل (کوردستان٢٤) – کوردهای ایزدی‌، یک شرکت فرانسوی را به اتهام حمایت مالی از داعش به دادگاه آمریکا کشانده و از آن غرامت مالی می‌خواهند.

به گزارش سرویس عربی کوردستان٢٤، صدها کورد ایزدی ساکن آمریکا، به اتهام حمایت مادی از گروه دولت اسلامی – داعش، علیه شرکت فرانسوی تولید کننده سیمان/لافارژ، در دادگاه آن کشور، شکایت کرده‌اند.

شاکیان و خانواده‌هایشان، بازماندگان نسل‌کشی داعش در زمان حمله به شنگال هستند.

بر پایه شکایتی که در دادگاه فدرال نیویورک مطرح شده است، شرکت لافارژ "در اقدامات تروریستی بین‌المللی که توسط داعش انجام شده، مشارکت داشته و با آن گروه و واسطه‌هایش همکاری کرده و باید به بازماندگان غرامت پرداخت کند."

در اکتبر سال گذشته، لافارژ در برابر دادگاهی در ایالات متحده، به حمایت مالی از گروه‌هایی که ایالات متحده آنها را تروریست معرفی کرده است، از جمله داعش، اعتراف کرد.

لافارژ، دلیل حمایت را امکان یافتن تداوم فعالیت خود در سوریه اعلام کرد. این شرکت که در سال ٢٠١٥ بخشی از شرکت هولسیم در بورس سوئیس شد، حاضر شد به دلیل ارتکاب به جرم، ٧٧٨ میلیون دلار، غرامت بپردازد.

شاکیان همگی شهروندان ایالات متحده هستند و امل کلون، وکیل حقوق بشر و لی وولوسکی، دیپلمات سابق ایالات متحده، وکالت آنها را به عهده گرفته‌اند.

کلونی، در بیانیه‌ای گفت:"تعجب آور است که یک شرکت پیشرو جهانی، دوشادوش داعش فعالیت کند، در حالی که این سازمان در حال اعدام غیرنظامیان آمریکایی و نسل‌کشی علیه ایزدی‌ها بوده است."

در شکایتی که علیه لافارژ مطرح شده، آمده است:"قبل، در حین و بعد از زمانی که داعش حملات وحشیانه را علیه ایزدی‌ها انجام می‌داد، متهمان پول پرداخت می‌کردند و با داعش همکاری می‌کردند."

خانواده‌های یک امدادگر آمریکایی و سربازان آمریکایی که همگی توسط گروه تروریستی داعش و جبهه النصره کشته یا مجروح شده‌اند، در ماه جولای شکایت مشابهی را علیه لافارژ، به دادگاه ارایه کردند.

ب.ن