شُکری: ٢٠٢٣ سال نمونه برای سرمایه‌گذاری در اقلیم کوردستان بود

"بیشترین تعداد مجوز برای سرمایه‌گذاری اعطا شده ‌است"
محمد شُکری، رئیس گروه سرمایه‌گذاری دولت اقلیم کوردستان
محمد شُکری، رئیس گروه سرمایه‌گذاری دولت اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤)- یک مقام ارشد دولت اقلیم کوردستان، سال جاری را "سال نمونه" برای سرمایه‌گذاری در اقلیم توصیف کرد و گفت که در این سال بیشترین تعداد مجوز برای سرمایه‌گذاری اعطا شده ‌است.

محمد شُکری، رئیس گروه سرمایه‌گذاری دولت اقلیم کوردستان، امروز چهارشنبه ٢٠ دسامبر در یک کنفرانس خبری در اربیل، آمار طرح‌های سرمایه‌گذاری سال ٢٠٢٣ در اقلیم را اعلام کرد.

شُکری گفت که دولت امسال "١٥١ مجوز" را به طرح‌های سرمایه‌گذاری اعطا کرده و این سال ٢٠٢٣ را به "سال نمونه" برای طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، تبدیل کرده است.

برآورد شده که این طرح‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم ١٠ هزار فرصت شغلی برای نیروی کار اقلیم کوردستان، ایجاد کرده‌اند.

به گفته این مقام دولت اقلیم، گروه سرمایه‌گذاری توانسته با انجام اقدامات متعدد برای اطمینان یافتن از ایمنی ساختمان‌های مسکونی، بر چالش‌های ناشی از زلزله‌های مرگبار فوریه در ترکیه و سوریه، در طرح‌های املاک و مستغلات اقلیم، غلبه کند.

در ١٩ ژوئن، با حضور مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان و شماری از مقامات داخلی و دیپلمات‌های خارجی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، مراسمی معرفی برند و وبسایت (Invest Kurdistan / در کوردستان سرمایه‌گذاری کنید) برگزار شد. طرحی که سرمایه‌گذاران خارجی را به سرمایه‌گذاری در اقلیم تشویق می‌کند و به آنها اطمینان می‌دهد که از همکاری و تسهیلات و حمایت برای اجرا و تداوم طرح‌هایشان، برخوردار خواهند بود.

شُکری همچنین به مشارکت‌های بین‌المللی و امضای یادداشت تفاهم‌هایی که در ١٢ ماه گذشته امضا کرده‌‌اند اشاره کرد. از جمله تفاهم‌نامه با شرکت مالی بین‌المللی (IFC) گروه بانک جهانی.

بر پایه آمار اعلام شده، از سال ٢٠٠٦ تاکنون بیش از ٦٦ میلیارد دلار در اقلیم کوردستان سرمایه‌گذاری شده است.

قانون سرمایه‌گذاری اقلیم کوردستان، تسهیلات قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کرده است، از جمله معافیت از مالیات و عوارض برای حداقل ١٠ سال.

ب.ن