خیز کشاورزان کوردستان برای افزایش تولید محصولات

پاسخ به مشوق‌های کابینه نهم دولت اقلیم کوردستان
کشاورز کورد در حین شخم زدن زمین در منطقه مخمور
کشاورز کورد در حین شخم زدن زمین در منطقه مخمور

اربیل (کوردستان٢٤)- مشوق‌های کابینه نهم دولت اقلیم کوردستان برای کشاورزان، مشارکت کشاورزان در افزایش میزان تولید محصولات را به شکل قابل توجهی، ارتقا داده است.

گزازرشگر کوردستان٢٤ از مخمور گزارش داد که حمایت‌های کابینه نهم دولت اقلیم کوردستان از بخش کشاورزی، کشاورزان را به تلاش برای افزایش تولید با کیفیت، تشویق کرده است.

عثمان مومد، کشاورز در منطقه مخمور که از خرید قسطی تراکتور، یکی از مشوق‌های دولت برای کشاورزان بهره‌مند شده است، به گزارشگر کوردستان٢٤ گفت که در سال جاری حدود ٤٠ هکتار از مین‌های خود را به کاشت گندم اختصاص داده است.

دولت از ماه اکتبر فروش قسطی تراکتور به کشاورزان را آغاز کرد و شمار قابل توجهی از کشاورزان از آن بهره‌مند شده‌اند.

ابوبکر محمد، کشاورز در منطقه سلیمانیه، گفت:"دولت همچنین با در نظر گرفتن معافیت‌های گمرکی و فراهم کردن تسهیلات در تهیه ابزار و ماشین‌های کشاورزی، به فعالتر شدن کشاورزان کمک کرده است."

از طرفی دیگر کابینه نهم، برنامه آموزش ملی را برای کشاورزان اجرا می‌کند که یک دوره آموزشی برای کشاورزان است تا آنها را به مهارت‌های به‌روز مجهز می‌کند.

در این دوره کشاورزان مهارت‌هایی در زمینه‌های مدیریت مزارع، آبیاری و بسته‌بندی محصولات کسب می‌کنند.

فروش قسطی تراکتور یکی از مشوق‌های دولت برای کشاورزان است
فروش قسطی تراکتور یکی از مشوق‌های دولت برای کشاورزان است

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان، در ٩ اوت در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس، پیامی منتشر کرد و نوشت: "کشاورزی ستون فقرات یک کوردستان توانمندتر است".

پیش از این نبیل مسرالی، سخنگوی اتحادیه اروپا، به گزارشگر کوردستان٢٤ در بروکسل گفت که از تلاش‌های دولت اقلیم برای افزایش تولیدات داخلی به ویژه در بخش کشاورزی حمایت می‌کنند.

نخست وزیر اقلیم کوردستان، ژوئن گذشته در دیدار با هیئت اتاق بازرگانی آمریکا در اربیل، تاکید کرد که هدف اصلی اقلیم تبدیل شدن به یک مرکز مهم کشاورزی و تجاری در منطقه است، به طوریکه تامین کننده امنیت غذایی باشد.

تقویت بخش کشاورزی در چارچوب برنامه متنوع‌سازی منابع درآمد انجام شده که در صدر اولویت‌‌های کابینه نهم دولت اقلیم کوردستان قرار گرفته است. برنامه‌ای که با سرعت قابل توجه در حال اجراست و افزایش تولیدات کشاورزی را به جایی رسانده که اکنون محصولات کشاورزی ضمن تامین نیاز داخلی به خارج از میهن نیز صادر می‌شوند.

اکنون محصولات انار، سیب‌زمینی، انجیر، گردو، عسل، ارده و سیب به طور مستمر به خارج از اقلیم و به ویژه به کشورهای حوزه خلیج، صادر می‌شوند.

ب.ن