نمایشی در مورد نسل‌کشی و انفال کوردها در مرکز "جان.اف.کندی" آمریکا به نمایش درآمد

متن نمایشنامه توسطِ یک نویسنده هنرمند فرانسوی- آمریکایی نوشته شده است

اربیل (کوردستان ۲۴)- نمایشی درباره‌ی زندگی و تاریخ کوردها در زمان نسل‌کشی و انفال در مرکز "جان. اف. کندی" در واشنگتن به روی صحنه رفت.

متن این نمایش توسط یک بازیگر فرانسوی-آمریکایی و بر اساس اشعاری از کژال احمد نوشته شده است و توسط وی و یک دختر اکراینی نمایش شده و هدف این نمایش معرفی تاریخ و حوادث تلخی است که برای ملت کرد اتفاق افتاده است.

ادری راس نویسنده و یکی از هنرپیشگان این نمایش به کوردستان ۲۴ گفت: یکی از کارهایی که ما سعی کردیم با تیم خود انجام دهیم، در مورد مسائل جهانی است. مسائلی که برای مردم مشترک است، زیرا اگر موضوعی را به یک موضوع انسانی تبدیل کنیم، می‌توانیم افراد بیشتری را دور خود جمع کنیم. بعضی از مردم از متن داستان سر درنمی‌آورند، اما می‌توانند آن را از طریق احساسات درک کنند.

هنرپیشه‌ی اوکراینی "دریا هولوچاوسکا" می‌گوید: دوستم از من برای شرکت در این پروژه دعوت کرد که در مورد فرهنگ کوردی است. قبل از پاسخ دادن، می‌خواستم در مورد تاریخ و فرهنگ کردی بدانم و متوجه شدم که رویدادهای بسیار وجود دارند که به رویدادهای ملت من شبه هستند."

ایده این تئاتر از حادثه‌ی زلزله‌ی سال گذشته در شمال کوردستان برگرفته شده است که هزاران نفر را جان خود را از دست دادند و نهاد "سی‌پی ۴ پی اینترناشنال" (CP4 International) تهیه‌ی آن را برعهده گرفته است.

بیریوان عثمان  سرپرست ستیج این نمایش به کوردستان ۲۴ گفت: «این نمایش درباره‌ی نسل‌کشی کوردها است که در سال ۱۹۸۸ و قبل از آن برعلیه کوردها انجام شد، بنابراین ما می‌خواستیم چیزی درباره کوردها تولید کنیم و این در حالی است که در شمال کوردستان هم کوردها تحت ظلم و ستم زندگی می‌کنند.

اجرای نمایشی در یکی از کشورهای غربی درباره‌ی زندگی و رنج ملت کورد نشان‌دهنده‌ی عظمت فاجعه‌ی نسل‌کشی و انفال است و حضور این تعداد از مردمی که به زبان کوردی آشنایی ندارند، حاکی از حمایت بین‌المللی از ملت کورد  است.