عسل اقلیم کوردستان یکی از بهترین انواع عسل در جهان است

"امسال زنبورداران صدها تن عسل تولید کرده‌اند"
عسل اقلیم کوردستان در یکی از نمایشگاه‌های داخلی
عسل اقلیم کوردستان در یکی از نمایشگاه‌های داخلی

اربیل (کوردستان٢٤)- زنبورداران اقلیم کوردستان، در سال میلادی جاری صدها تن عسل تولید کرده‌اند و بخشی از آن صادر شده است.

وبگاه اداره رسانه و اطلاع‌رسانی دولت اقلیم کوردستان، در گزارشی اعلام کرد که بیش از هشت هزار زنبوردار در اقلیم کوردستان به تولید عسل اشتغال دارند و در سال میلادی جاری بیش از ٥٠٠ تن عسل تولید کرده‌اند.

بر پایه گزارش، عسل اقلیم کوردستان پس از انجام آزمایش‌ها بر روی آن در آزمایشگاه‌های پیشرفته خارج، به عنوان یکی از بهترین انواع عسل در جهان به شمار آمده است.

گزارش، تاکید کرده است که تاکنون بیش از دو تن عسل اقلیم کوردستان به کشور قطر صادر شده و در آینده صادرات آن به کشورهای دیگر نیز آغاز می‌شود.

در این گزارش، احمد پشدری، یکی از زنبوداران اقلیم کوردستان، می‌گوید:" با آغاز صادرات عسل، میزان تقاضا بر آن بسیار افزایش پیدا کرده است و به طور روزانه برای خرید عمده عسل به ما مراجعه می‌شود. این به نفع همه زنبورداران است."

کابینه نهم دولت اقلیم کوردستان، در چارچوب برنامه متنوع سازی منابع درآمد، حمایت خود را از افزایش تولید داخلی بیشتر کرده و به تولید کنندگان در بخش‌های مختلف برای بازاریابی برای محصولات خود کمک کرده است.

رزگار محمد، مشاور در وزارت کشاورزی و منابع آب اقلیم کوردستان، در این گزارش اعلام کرده است:"در اقلیم بیش از هشت هزار زنبوردار ٣٥٠ هزار کندو را نگهداری می‌کنند و برای تامین نیاز داخلی به بیش از دو هزار تن عسل نیاز داریم."

تاکنون به غیر از عسل، محصولات انار، برنج، سماق، تخم‌مرغ، مرغ، ارده، کنجد، روغن زیتون و سیب به خارج از مهین صادر شده‌اند و قرار است در آینده نزدیک صادرات انگور و لبنیات نیز آغاز شود.

ب.ن