١٧ سد در اقلیم کوردستان احداث می‌شوند

علاوه بر سدهای دوکان و دربندیخان از تعداد دیگری از سدها برای تولید برق استفاده می‌شود

اربیل(کوردستان ۲۴)- چهار سد در اقلیم کوردستان با هزینه‌ی بیش از ۴۵ میلیارد دینار ساخته شده و احداث ۱۳ سد دیگر در دست ساخت است.

بر اساس داده‌های دفتر رسانه و اطلاع‌رسانی، از ابتدای فعالیت کابینه‌ی نهم تاکنون، چهار سد در اقلیم کوردستان با هزینه‌ای بیش از ۴۵ میلیارد دینار احداث شداند و کار بر روی ۱۳ سد دیگر با هزینه‌ای بیش از ۵۵۳ میلیارد دینار ادامه داردِ که  باعث اشتغال‌زایی برای هزاران نفر شده است.

عبدالرحمن خانی، مدیرکل سدهای اقلیم کوردستان عراق گفت: از سدهای دوکان و دربندیخان برای تولید برق استفاده می‌شود و برنامه‌هایی برای تولید برق در برخی سدها وجود دارد و از دیگر سدا برای ذخیره آب و آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود.

۲۱ سد بزرگ و کوچک در اقلیم کوردستان وجود دارد. دولت اقلیم کوردستان به تلاش‌های خود برای تأمین امنیت آب و افزایش آب‌های زیرزمینی ادامه می‌دهد. علاوه بر سدها ٧ حوضچه نیز برای زخیره‌ی آب احداث شده‌اند و احداث ۴۲ حوضچه‌ی دیگر در حال اجرا است.

امید خوشناو استاندار اربیل به کوردستان ۲۴ گفت: کابینه‌ی نهم چشم‌انداز روشنی برای مدیریت منابع آب دارد و شش سد و هفت حوضچه در استان اربیل ساخته خواهد شد.

وی گفت: " طرح آب‌رسانی اربیل که قرار بود توسط شرکت ژاپنی جایکا ساخته شود، به تعویق افتاده است زیرا دولت بغداد باید آن را تأیید کند. پس از تصویب، اجرای آن را آغاز خواهیم کرد".