بریتانیا از تشدید برخورد با حوثی‌های یمن خبر داد

همزمان با تشدید تنش‌ها یک ناوشکن ایرانی وارد دریای سرخ شد
تشدید تنش در دریای سرخ
تشدید تنش در دریای سرخ

اربیل(کوردستان۲۴)- رسانه‌های اسرائیلی شامگاه دوشنبه ١١ دی از تلاش شبه‌نظامیان حوثی برای حمله به یک ناو جنگی آمریکایی در دریای سرخ خبر دادند.

شبه‌نظامیان حوثی در یمن یکشنبه خبر کشته شدن ١٠ نفر از نیروهای خود در حمله‌ی نیروهای آمریکا به سه قایق این گروه در دریای سرخ را تأیید کردند.

حوثی‌ها در بیانیه‌ای مسئولیت عملیات نظامی که گفته‌شده طی آن با «موشک‌های دریایی مناسب» کشتی کانتینربر «میرسک هانگزو» (Maersk Hangzhou) در حال حرکت به مقصد اسرائیل در دریای سرخ هدف گرفته شده است را بر عهده گرفتند.

در این بیانیه آمده بود که این کشتی کانتینربر پس‌ازآن هدف گرفته شد که خدمه‌ی آن به پیام‌های هشدار از سوی حوثی‌ها بی‌اعتنایی کرده بودند.

به گزارش «فرانس پرس» دو منبع دریانوردی در بندر الحدیده یمن از کشته شدن ۱۰ عضو حوثی‌ها و زخمی شدن دو تن دیگر در حمله آمریکا به قایق‌هایی که کشتی کانتینربر را در دریای سرخ هدف گرفته بودند، خبر دادند.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد که قایق‌های متعلق به حوثی‌ها به این کشتی تجاری حمله و همچنین به‌سوی بالگردهای متعلق به ناوگان دریایی آمریکا در دریای سرخ آتش گشودند.

بر اساس بیانیه‌ی «سنتکام» بالگردهای نیروی دریایی آمریکا در پاسخ به پیام درخواست کمک از سوی این کشتی برای محافظت از آن وارد عمل شده بودند که توسط ۴ قایق حوثی‌ها به سوی آن‌ها شلیک شد.

در ادامه‌ی تشدید تنش‌ها در آغاز سال جاری میلادی، بریتانیا اعلام کرده است که در منطقه وارد ائتلاف آمریکا علیه حوثی‌ها می‌شود و از احتمال حمله‌ی مستقیم به حوثی‌ها در یمن خبر داده است.

این در حالی است که خبرگزاری‌ها از عبور یک ناوشکن "البرز" وابسته به نیروی دریایی ارتش ایران از باب‌المندب به‌سوی دریای سرخ خبر داده‌اند.

وزیر امور خارجه‌ی بریتانیا روز دوشنبه در شبکه‌ی ایکس نوشت، در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه‌ی ایران را به عدم‌حمایت از حوثی‌ها تشویق کرده است، اما سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران گفت در این گفتگوی تلفنی وزیر خارجه‌ی ایران حمایت غربی‌ها از اسرائیل را تقبیح کرده است.

 از سوی دیگر رسانه‌های خبری ایران از دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه‌ی این کشور در تهران با هیئتی از حوثی‌های یمن دیدار کرد. به گزارش ایرنا، حسین امیر عبداللهیان گفت که" اقتدار انصارالله در حمایت از فلسطین قابل‌تقدیر است".