وزارت دفاع آمریکا به موضوع خروج نیروهایش از عراق واکنش نشان داد

برخی از جریان‌های عراقی خواهان خروج نیروهای آمریکا از این کشور هستند

اربیل (کوردستان ۲۴)- وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که هیچ برنامه‌ای برای خروج از عراق ندارد.

پت رایدر سخنگوی وزارت دفاع گفت: ما هیچ برنامه‌ای برای خروج نیروهای خود از عراق نداریم و در حال فعالیت در مورد مأموریت خود برای نابودی داعش هستیم.

وی گفت که دولت عراق وزارت دفاع ایالات‌متحده را در مورد خروج نیروهایش مطلع نکرده است.

رایدر گفت: "نیروهای ما  وظایف خود در عراق را به درخواست دولت این کشور انجام می‌دهند."

پیش‌ازاین فراکسیون صادقون معروف به جناح سیاسی گروه عصائب أهل الحق  در مجلس نمایندگان عراق، حمایت خود از اقدام نخست‌وزیر عراق محمد شیاع السودانی برای پایان دادن به مأموریت ائتلاف در این کشور را اعلام کرده بود. آنها همچنین یک کارزار امضاء را برای اخراج سربازان آمریکایی در مجلس آغاز کرده و تاکنون بیش از ۵۰ امضا را جمع‌آوری کرده‌اند.

در همین حال، جنبش نجباء که در چارچوب حشدالشعبی فعالیت می‌کند، در بیانیه‌ای حضور ایالات‌متحده را "تهدیدی برای امنیت عراق" خواند.

این جنبش همچنین از آمریکا را از دخالت در امور داخلی عراق برحضر داشت و  وجود این نیروها دلیل تضعیف نیروهای مسلح عراق توصیف کرد.

از سوی دیگر، کمیته‌ی امنیتی و دفاعی پارلمان عراق با ارسال گزارشی به فرماندهی کل نیروهای مسلح، از آن خواست تا اقدامات لازم را برای پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین‌المللی علیه داعش انجام دهد.

در صورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق، این دومین بار خواهد بود که این نیروها پس از سقوط دولت بعثی از عراق خارج می‌شوند. ایالات‌متحده در سال ۲۰۰۳ سربازان را به عراق فرستاد و در سال ۲۰۱۱ عقب‌نشینی کرد، اما در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان بخشی از ائتلاف بین‌المللی علیه داعش و به درخواست دولت عراق به این کشور بازگشت.