نماینده مجلس: مذاکرات عراق و ترکیه در خصوص منابع آبی مشترک بی‌نتیجه مانده است

"ترکیه سهم عراق از آب رودخانه‌ها را بیشتر کاهش داده است"
پرچم‌های عراق و ترکیه
پرچم‌های عراق و ترکیه

اربیل (کوردستان٢٤)- یک عضو مجلس نمایندگان عراق، می‌گوید که مذاکرات عراق  و ترکیه در خصوص منابع آبی مشترک بی‌نتیجه مانده و آن کشور سهم عراق از آب رودخانه‌ها را بیشتر کاهش داده است.

زوزان کوچر، عضو کمیسیون کشاورزی و منابع آب در مجلس نمایندگان عراق، طی اظهاراتی رسانه‌ای درباره نتایج مذاکرات بین عراق و ترکیه در مورد منابع آبی مشترک، اعلام کرد که مذاکرات بی‌نتیجه مانده‌اند و طرف ترک تاکنون به خواسته‌های عراق پاسخ نداده است.

کوچر، یادآور شد که عراق خواستار افزایش سهم خود از رودخانه دجله به میزان ٥٠٠ متر مکعب در ثانیه و ٣٠٠ متر مکعب در ثانیه از رودخانه فرات شده است.

وی افزود که ترکیه بدون توجه به مسائل مطرح شده در مذاکرات، اقدام به احداث یک سد دیگر نموده و در نتیجه آن سهم عراق از آب رودخانه‌ها ٥٠ درصد کاهش پیدا کرده است.

عونی ذیاب، وزیر منابع آب عراق، در این خصوص گفته است که ترکیه موضوع حقابه را به حضور نیروهای حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) در خاک عراق مربوط کرده است.

پیش از این ترکیه از دولت عراق خواسته است که نیروهای پ.ک.ک را اخراج کند. پ.ک.ک از اوایل دهه ٩٠ میلادی در مناطق مرزی مشترک اقلیم کوردستان و عراق با ترکیه مستقر شده و حاضر به خروج از آن مناطق نیست.

این در حالی است که آو کی لوتسما، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در عراق، اعلام کرد که میزان آب عراق کاهش یافته و این کشور اکنون وارد یک مرحله‌ دشوار خشک‌سالی شده است که بر امنیت غذایی، بخش کشاورزی و کاهش درآمد هر عراقی، تاثیر خواهد گذاشت.

لوتسما تاکید کرده که تغییرات آب و هوایی بر کاهش میزان آب رودخانه‌های دجله و فرات تاثیر گذاشته است.

او پیشبینی کرده که در اثر افزایش دمای هوا و کاهش بارش باران تا سال ٢٠٥٠، میزان آب آشامیدنی در عراق ٢٠ درصد و میزان آب مورد نیاز برای کشاورزی در این کشور ٢٥ درصد کاهش یابند.

مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در عراق، خاطرنشان کرد که در سال ١٩٣٣ عراق دارای ٣٠ میلیارد متر مکعب آب بوده است، اما اکنون از ٩.٥ میلیارد متر مکعب آب برخوردار است و پیشبینی کرده است که تا سال ٢٠٣٠ هر عراقی فقط به ٤٧٩ متر مکعب آب دسترسی داشته باشد.

ب.ن