کنفرانس خبری السودانی و اردوغان

تاکید بر رویارویی با تروریسم
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

اربیل (کوردستان٢٤)- نخست وزیر عراق، می‌گوید که در نشست با رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرده‌اند به هیچ نیروی مسلحی اجازه نمی‌دهند از خاک عراق به ترکیه حمله کند، رئیس جمهور ترکیه نیز گفت که توافق فی‌مابین تلاشی جدید برای جلوگیری از تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه است.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، امروز دوشنبه ٢٢ آوریل، پس از نشست با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در یک کنفرانس مشترک خبری در بغداد، گفت که عراق و ترکیه، تاریخ مشترک طولانی دارند و امروز بیش از ٢٠ توافق در خصوص مسیر توسعه، منابع مشترک آب و چند زمینه دیگر، امضا کرده‌اند.

السودانی، گفت که قراردادها ١٠ ساله هستند و طرح مسیر توسعه پلی خواهد شد که ملت‌ها و فرهنگ‌های منطقه را به یکدیگر نزدیکتر می‌کند و موجب ثبات خواهد شد.

نخست وزیر عراق، تاکید کرد که در نشست با اردوغان بر همکاری دوجانبه در راستای ثبات بیشتر منطقه تاکید کرده‌اند و به هیچ نیروی مسلحی اجازه نخواهند داد که از خاک عراق به ترکیه حمله کند و همچنین اجازه نمی‌دهند که حاکمیت عراق، نقض شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز در این کنفرانس خبری، گفت روابط آنها با عراق بر مبنای احترام متقابل و همسایگی مطلوب است و در سفر خود بر آن تاکید کرده‌اند.

وی، افزود که توافق فی‌مابین تلاشی جدید برای جلوگیری از تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه است و فرصت‌های بیشتر برای توسعه آموزش و پرورش، بهداشت، امنیت، کشاورزی و سایر بخش‌ها ایجاد می‌کند.

اردوغان، گفت برای تقویت زیرساخت روابط و شراکت بیشتر و توسعه روابط، فعالیت خواهند کرد.

همچنین یادآور شد که در دیدارهایش با مقامات عراقی بر رویارویی با تروریسم و سازمان‌های "تروریستی چون پ.ک.ک" تاکید کرده‌اند.

رئیس جمهور ترکیه، معرفی پ.ک.ک به عنوان تروریست را از آرزوهای خود خواند و گفت که "از ضرورت‌های روابط با عراق است" و در این راستان حاضرند هرگونه همکاری با عراق داشته باشند.

ب.ن